4 травня – Міжнародний день протидії булінгу

Проблема булінгу актуальна для більшості країн світу. Багаторічний досвід боротьби з цькуванням мають Швеція, Велика Британія, Канада, а от Україна наразі робить перші кроки для розв’язання цієї проблеми. Зокрема, поняття булінгу офіційно прописано в законодавстві, визначено відповідальність за такі дії, запущено онлайн-курс для вчителів з протидії булінгу, розробляється порядок реагування на випадки цькування у закладах освіти. Вже маємо відповідні судові рішення та штрафи за булінг – цей механізм поки недосконалий, але важливо, що він є і що він працює.

У Міжнародний день протидії булінгу згадаймо найважливіші факти та дані досліджень, що стосуються України:

  • згідно з пунктом 3 статті 1 закону України «Про освіту», булінг (цькування) – це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого;
  • ознаками булінгу є систематичність, наявність сторін (кривдник, потерпілий, спостерігачі) та їх нерівність (кривдник сильніший за постраждалого), а також умисність, тобто вчинення дій або бездіяльність з метою приниження;
  • заклади освіти України мають щороку розробляти та реалізовувати план заходів щодо запобігання та протидії булінгу;
  • за приховування випадків цькування передбачена адміністративна відповідальність для керівників закладів освіти;
  • глобальне опитування ЮНІСЕФ, проведене у 2017 році, показало, що в Україні 67 % дітей у віці від 11 до 17 років стикалися із випадками булінгу, а 24 % – ставали його свідками;
  • за даними Українського інституту соціальних досліджень імені Олександра Яременка (2018 рік), 38 % учнів-респондентів ставали жертвами образ протягом останніх двох місяців, а ображали інших – 35 % учнів;
  • під час дослідження «Булінг у початковій школі», яке проводилося Українським центром оцінювання якості освіти у 2018 році в рамках загальнодержавного моніторингу якості початкової освіти, один учень із десяти фактично повідомив, що в школі його часто ображають однолітки чи старшокласники. Зокрема, 15,6 % учнів зізналися, що їх штовхали або били кілька разів на місяць, а 6,1 % і 3,7 % заявили, що така ситуація траплялася з ними кілька разів на тиждень або щодня відповідно. При цьому 18,4 % і 11,8 % учням кілька разів на тиждень або кожного дня говорили образливі слова. 22,9 % випускників початкової школи зазначили, що їм говорили образливі слова кілька разів на місяць. 16,5 % і 17,9 % учнів-учасників моніторингового дослідження заявили, що інші діти в школі не брали їх із собою, щоб пограти в якусь гру або виконати якусь справу, кілька разів на тиждень або щодня відповідно. 17,1 % випускників початкової школи стикалися з такою ситуацією кілька разів на місяць;
  • в Україні працює Національна дитяча гаряча лінія: 116 111 (з мобільного) або 0 800 500 225 (зі стаціонарних телефонів). Дзвінки безкоштовні та конфіденційні.

Інформаційні матеріали ГО «Освітній маркер» на тему булінгу: