Проблемна дитина у класі:  що робити вчителю і батькам?

Учень періодично зриває уроки, псує чужі речі, б’ється з однокласниками та врешті-решт стає вигнанцем, якого більшість хоче позбутися. Цей розповсюджений сценарій просто зараз розгортається в одній зі шкіл Харківщини. На прохання батьків учнів психолог ГО «Освітній Маркер» Юлія Букіна виступила незалежним консультантом у конфліктній ситуації та провела для них інформаційний семінар щодо булінгу. На прикладі цього випадка ми розповімо, що можна вдіяти для розв’язання подібного конфлікту, які рекомендації дала експертка дорослим. З етичних міркувань не називатимемо жодних імен і номер закладу.

Короткий опис ситуації

Отже, маємо третій клас звичайної загальноосвітньої школи, в якому навчається трохи більше двадцяти дітей. За одним із учнів закріпилася репутація надмірно активної, непосидючої та неслухняної дитини. Хлопець може встати посеред уроку та ходити по класу, а то й взагалі вибігти в коридор. Може ігнорувати вказівки вчителя. Може сховатися у шафі, вивернути вміст чийогось портфелю або штовхнути когось з однокласників. Останньою краплею стало те, що хлопець нібито вдарив одну з дівчат ногою в живіт. Мама дівчинки написала про це у батьківську групу в Viber, до обговорення підключилися інші батьки, і зрештою постало питання про видворення хлопця з класу.

Погляд з боку

Дорослим в цій ситуації вдалося приборкати емоції та конструктивно підійти до розв’язання конфлікту. Зокрема, було ініційовано батьківські збори та запрошено незалежного консультанта – психолога ГО «Освітній Маркер» Юлію Букіну. Вона стала своєрідним буфером, який знизив градус напруги та дозволив батькам і вчителю спокійно обговорити ситуацію. З’ясувалося, що проблемну поведінку демонструє одразу кілька дітей у класі. Що часто дівчата свідомо дражнять і підбурюють хлопців, провокуючи їх на неджентельменські дії. Що у конфліктних ситуаціях далеко не завжди винна та дитина, щодо якої було скликано батьківські збори.

«Судячи з того, що я почула, якраз цей хлопчик є тим, кого цькують. Проти нього згуртувався майже весь клас, і що б поганого не сталося, у першу чергу звинувачують цю дитину. Чому так відбувається? Гадаю, тому, що ще з першого класу або навіть з садочка на хлопчика навісили клеймо хулігана, неслухи, і в подальшому дитину стали сприймати саме через це клеймо, – вважає Юлія Букіна. – Безумовно, є й об’єктивні підстави для цього, зокрема, гіперактивна поведінка хлопчика. Але ж занадто активний – не значить поганий. У ситуації булінгу жертва може «розкиснути», зламатися, а може, навпаки, стати більш агресивною, жорсткою. Можливо, саме так сталося з цією дитиною».

Що робити

Експертка пояснила батькам школярів, що булінг – це «хвороба» усього колективу, від якої страждає кожна дитина в класі. Не має значення, чи є учень учасником конфлікту або спостерігачем, така ситуація негативно відбивається на психіці всіх дітей. Якщо «незручного» хлопчика прибрати з колективу, це жодним чином не вирішить проблему, адже клас залишиться «хворим». А значить, замість цього хлопчика знайдеться інша жертва – нею може стати будь-яка дитина. Тож єдиний вихід – «лікувати» весь клас. Що саме можна зробити:

  1. Розбирати кожен інцидент по гарячих слідах. Важливо з’ясовувати всі обставини не по телефону, а особисто. В ідеалі діти-учасники конфлікту та їх батьки мають зустрітися і разом обговорити, що саме сталося, чому. Така зустріч повинна відбутися безпосередньо в день інциденту.
  2. Придумати правила класу та санкції за їх порушення. До розробки таких правил вчитель обов’язково має залучити дітей – це має бути спільна робота. Можна розділити навпіл великий аркуш паперу та з одного боку написати правила, а з іншого – санкції. Наприклад, «завжди казати «дякую» та «будь ласка», «поважати однокласників», «виконувати вказівки вчителя». За порушення цих правил мають бути передбачені певні санкції. Наприклад, заборона бігати на перерві або грати в гаджети, позбавлення звання старости класу і таке інше.
  3. Знайти цікаве зайняття, навколо якого згуртується весь клас. Об’єднати дітей заради досягнення якоїсь мети – ідея далеко не нова, але вкрай дієва. Так кожна дитина зможе відчути свою значимість, зробити щось корисне для колективу, а часу на чвари та конфлікти просто не залишиться. Це може бути участь у якомусь творчому або науковому проекті, підготовка концерту для батьків, проведення тематичних тижнів тощо – головне, щоб до цієї діяльності були залучені абсолютно всі діти.

Універсальних «ліків» від булінгу немає, але достеменно відомо одне – в цьому випадку не можна бездіяти. Та перш ніж щось робити, дуже важливо об’єктивно розібратися в ситуації, бажано за допомогою фахівців – як це зробили батьки учнів цієї школи на Харківщині.

«Часто відсутність інформації призводить до невірної оцінки ситуації та, як наслідок, до невірних висновків. У випадку з булінгом часто виникають питання: «чи це цькування?», «якщо не булінг, то що це?», «хто винен?» і «що робити?». Без об’єктивного розуміння ситуації неможливо зробити вірні висновки та прийняти вірні рішення», – наголошує Юлія Букіна.

Запасайтеся терпінням!

Експертка попередила батьків: не варто чекати на швидкий результат, його не буде. Формування здорової атмосфери у класі, де має місце булінг, – процес складний і тривалий. Треба йти до цієї мети дрібними кроками та радіти кожній маленькій перемозі. І в жодному разі не опускати руки.