Новий шкільний статут: що він може дати закладу?

До кінця вересня 2022 року всі школи України мають переписати свої статути, щоб привести їх у відповідність до нового закону «Про освіту». Аби полегшити закладам задачу, харківські громадські активісти спільно з фахівцями розробили проєкт типового документу, який кожна школа може адаптувати під свої потреби. Можливості, які відкриває цей документ, обговорили на круглому столі «Новий статут для нової школи» педагоги, батьки, керівники навчальних закладів і представники Департаменту науки і освіти ХОДА.

Для директорки Харківської школи № 11 Світлани Проценко питання переоформлення статуту – одне з нагальних. В оновленому законодавстві більше немає такого типу закладу, як школа з поглибленим вивченням окремих предметів, а 11-та школа була саме такою – спеціалізувалася на англійській мові. Керівниця закладу зазначає: якщо вже переписувати статут, то не формально, «для годиться», а так, щоб він став справжньою шкільною Конституцією.

«Що б я хотіла, щоб було вирішено і передбачено новим статутом, – це насамперед реальна автономія саме у фінансовій галузі. Тому що чинне законодавство, в принципі, дає можливість керівнику школи не просто відчувати себе самостійним, але й дійсно робити все для того, щоб заклад був автономний. За винятком саме фінансової самостійності. Тому що таких важелів у нас поки що немає. Ми не долучені до розпорядження коштами, а, на мій погляд, хто, як не керівник школи, разом, звичайно, з органами самоврядування, з представниками батьків, педагогічного колективу знає краще, які потреби має школа? Тому ці важелі фінансової самостійності – вони вкрай потрібні», – каже Світлана Проценко, директорка Харківської школи № 11.

За її словами, запити щодо забезпечення потреб закладу, які вона щороку подає до районного управління освіти,  задовольняються лише на 10 %. Власного рахунку школа не має, тому залучені додаткові кошти (допомога благодійних фондів, внески батьків) опиняються на рахунку того ж РУО. Школа самостійно розпоряджатися цими грошима не може.

Дану проблему вирішує розроблений громадськими активістами проєкт статуту. Його автор юрист Костянтин Карелов пояснює: у документі розпорядником коштів виступає якраз директор школи. Щоб він набув цього права, потрібно, щоб статут затвердив засновник закладу. А для попередження зловживань у документі передбачено можливість створення наглядової або піклувальної ради, яка серед іншого контролюватиме виконання кошторису закладу та зможе вносити подання про відкликання директора школи з посади.

«Запропонований нами статут повністю відповідає чинному законодавству та розширює можливості закладу освіти. Зокрема, у ньому прописана академічна, фінансова автономія, створення піклувальної ради. Це дасть директору та органу самоврядування закладу більше можливостей самостійно розвивати свою школу, адаптувати її під потреби дітей», – зазначає  координаторка  напряму «Нова школа» Харківської реформаторської коаліції Катерина Святець.

Представники Департаменту науки і освіти ХОДА досить скептично сприйняли перспективу усунення РУО від розпорядження коштами. Мовляв, все одно хтось має розподіляти гроші між школами – якщо не районні управління освіти, то інші органи місцевої влади. Та громадські активісти наполягають: оскільки фінансова автономія шкіл передбачена законодавством, мають бути реальні механізми її впровадження. Для цього і потрібен новий статут. Його розробники планують доопрацювати документ разом із чиновниками від освіти і запропонувати школам Харкова та області.

Довідка. Типовий статут школи розробляється в рамках проекту «Харківська реформаторська коаліція – впровадження дорожньої карти реформ» за напрямом «Нова школа». Проект реалізується завдяки програмі сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.