У Харкові розробляють зразковий статут школи

Пілотний проект зі створення зразкового шкільного статуту запустили Харківська реформаторська коаліція та ГО «Благосвіт». Суть проекту така: розробити принципово новий документ, випробувати його на конкретній школі, за потреби доопрацювати – та розповсюдити цей досвід на інші заклади освіти. Перші кроки вже здійснено, зокрема, знайдено заклад, що готовий взяти участь в експерименті, та створено проект майбутнього статуту. 18 січня документ було презентовано експертам, громадським організаціям і представникам школи, на базі якої планується реалізувати «пілот».

Більшість українських шкіл наразі має «сирі» статути, що часто не відповідають чинному законодавству, а іноді відверто протирічать йому та здоровому глузду, констатує співголова ГО «Батьки SOS» Олена Бондаренко.  Тож потреба у документі, який би став своєрідним взірцем для закладів середньої освіти, дійсно є нагальною.

«Розробка типового статуту – це неймовірна ідея! Тому що статути, які ми аналізували, це жах. Наприклад, повністю скопійовано статут якогось інституту, причому деінде в тексті слово «інститут» навіть не виправлено на «школу», «ліцей» чи «гімназію». А в одному з тих статутів, що я бачила, було написано, що заклад може брати кредит в банківських установах – навіть боюся уявити, звідки це переписали, – каже Олена Бондаренко. – З іншого боку, шкільні статути не враховують нові можливості, які є в законодавстві. Це, зокрема, автономія школи, яка може бути розширена».

Саме на розширення можливостей закладу орієнтувався юрист Костянтин Карєлов, розробляючи проект зразкового шкільного статуту. Він врахував у документі останні законодавчі зміни, заклав перспективи фінансової та методичної автономії, прописав механізм громадського самоврядування та загальні принципи роботи школи.

«Розуміючи європейську тенденцію щодо прав особи, я вирішив, що не потрібно регламентувати  діяльність закладу імперативним методом, тобто що можна і що не можна, бо це обмежує учасників освітнього процесу. Натомість я визначив загальні принципи, якими керується школа. Зараз державні або комунальні заклади освіти мають діяти лише на підставі прописаних норм і правил, а ми розширюємо можливості директорів і самих навчальних закладів.  Тобто вони можуть робити щось, що не прописано у статуті, але що підпадає під загальний принцип», – пояснює автор документу.

Презентований проект статуту – це попередня версія документу, що буде ще не раз доопрацьовуватися. Після внесення змін і доповнень, запропонованих учасниками круглого столу, статут буде адаптовано під потреби Хорошівської загальноосвітньої школи – саме цей заклад погодився долучитися до пілотного проекту. Хорошівська ЗОШ – це звичайна сільська школа неподалік Харкова, в якій наразі навчається 285 дітей. На початку поточного навчального року активні батьки добилися зміни директора, і тепер разом з новим керівником і громадськими організаціями вони сподіваються зробити діяльність закладу більш ефективною та прозорою, побудувати партнерські відносини між всіма учасниками освітнього процесу.

«Працювати так, як було, далі не можна. Я зрозуміла, що треба працювати з батьками, брати їх в партнери і самій бути їх партнером, – зазначає директор Хорошівської ЗОШ Світлана Різник. – Скажу чесно, фінансова автономія мене лякає, але її можливості дуже привабливі. Ось, наприклад, в цьому році у нас робили шкільні туалети: витратили 600 тисяч на три туалети. Якби я розпоряджалася цими коштами, то зробила б за оті 600 тисяч шість туалетів. Я розумію, що мені багато чого треба навчитися, але хотілося б, щоб для дітей все робилося».

Катерина Святець, координаторка  напряму «Нова школа» Харківської реформаторської коаліції, наголошує: статут обов’язково буде доопрацьовуватися за участі засновника закладу та представників місцевих органів освіти.

«Дуже сподіваюся, що вже влітку це все запрацює, щоб з нового навчального року школа вже могла діяти за новим статутом. Є речі, яких ми вже зараз можемо почати вчити керівника закладу – наприклад, писати заявки на гранти та отримувати додаткове фінансування. Але є питання, які потребують серйозного обговорення та узгодження, – зауважує Катерина Святець. – Гадаю, у нас буде позитивний кейс, який ми потім зможемо презентувати батькам і освітянам, розповісти, що робили директор, вчителі та батьки Хорошівської школи, пояснити, де у нас вийшло, а де були помилки. Весь цей досвід ми зможемо розповсюдити далі, на інші заклади загальної освіти».

Довідка. Зразковий статут школи розробляється в рамках проекту «Харківська реформаторська коаліція – впровадження дорожньої карти реформ» за напрямом «Нова школа». Проект реалізується завдяки програмі сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.