Як організувати інклюзивне навчання для дитини

Закон гарантує дітям з особливостями розвитку право вчитися у звичайних загальноосвітніх школах – пропонуємо батькам розібратися, як реалізувати це право на практиці.  ГО «Освітній Маркер» і Харківський інклюзивно-ресурсний центр підготували покрокову інструкцію, яка допоможе уникнути зайвого клопоту та втрати часу. Важливо подбати про організацію інклюзивного навчання заздалегідь, аби для «особливого» учня були створені всі необхідні умови. Законодавством передбачено, що батьки повинні звернутися до інклюзивно-ресурсного центру мінімум за шість місяців до початку навчального року. А обрану школу бажано попередити ще раніше – за рік.

Крок перший: запис до ІРЦ

Доцільність інклюзії визначають фахівці інклюзивно-ресурсних центрів. Такі центри є в кожному регіоні України. В Харкові ІРЦ поки один, в області їх двадцять п’ять – і створюються ще. Запис до інклюзивно-ресурсних центрів ведеться по телефону, в майбутньому це можна буде зробити онлайн. Номер Харківського ІРЦ – 725 17 42. Записуючись до центру, необхідно уточнити, що є метою звернення: проведення комплексної оцінки розвитку дитини, отримання консультації фахівців, участь дитини у корекційно-розвиткових заняттях. Не варто відкладати дзвінок до ІРЦ на потім – наразі його робота розписана мінімум на місяць уперед.

Крок другий: збір документів

Якщо мова йде про організацію інклюзивного навчання, фахівцям центру необхідно буде надати ряд документів. Зокрема, паспорт одного з батьків і свідоцтво про народження дитини. Копії робити не треба: працівники ІРЦ перепишуть дані з оригіналів документів і одразу їх повернуть. Також обов’язковою є медична довідка 112/0. Найближчим часом на сайті Харківського ІРЦ буде розміщено єдину форму цієї довідки, яка потрібна для проведення комплексної оцінки розвитку. Якщо у дитини є інтелектуальні порушення, необхідно ще надати висновок психіатра.

«Для нас консультативний висновок психіатра важливий, оскільки допомагає визначитися з причиною труднощів дитини в опануванні освітньої програми. Що це – органічні (інтелектуальні) порушення або соціальні умови (соціально-педагогічна занедбаність), – пояснює директор Харківського ІРЦ Ірина Вишнева. – Тоді ми будемо розуміти, яких треба підключити спеціалістів, яку програму і форму навчання рекомендувати, як працювати з родиною, з вчителями».

Якщо дитина має інвалідність, знадобиться ще й індивідуальна програма її реабілітації.

Крок третій: проведення комплексної оцінки розвитку дитини

У призначений день і час необхідно приїхати до інклюзивно-ресурсного центру разом з дитиною та зазначеними вище документами. Фахівці ІРЦ поспілкуються з батьками та попрацюють безпосередньо з дитиною, щоб максимально об’єктивно оцінити її фізичний і мовленнєвий розвиток, когнітивну та емоційно-вольову сферу, освітню діяльність. За результатами цієї роботи буде складено висновок про комплексну оцінку. Спеціалісти ІРЦ мають підготувати цей документ протягом 10 робочих днів.

Крок четвертий: отримання висновку про комплексну оцінку

Коли висновок буде готовий, працівники інклюзивно-ресурсного центру повідомлять про це батьків і запросять з ним ознайомитися. У разі непогодження з результатами батьки можуть ініціювати проведення повторної комплексної оцінки психолого-педагогічним консиліумом. Якщо ж питань до висновка не виникне, його можна буде забрати. Документ видається у двох примірниках: один залишається у батьків, а другий вони мають подати до школи, яку обрали для навчання своєї дитини. Саме висновок ІРЦ є підставою для відкриття інклюзивного або спеціального класу.

«У разі відмови керівника закладу відкрити такий клас ми рекомендуємо батькам йти з нашим висновком до районного управління освіти, де їм підкажуть, яка школа може забезпечити необхідні умови для навчання цієї дитини. Бо наразі великою проблемою є нестача спеціалістів – логопедів, психологів, дефектологів, реабілітологів. Водночас в деяких районах Харкова працюють опорні заклади освіти, де такі спеціалісти є, – зазначає Ірина Вишнева. – Якщо ж батьки хочуть, щоб дитина навчалася у звичайній школі за місцем проживання, тоді необхідно заздалегідь попередити про це директора закладу, щоб він встиг створити необхідні умови, подати  запит на освітню субвенцію – на методичне, технічне і кадрове забезпечення».

Крок п’ятий: створення інклюзивного класу

Висновок ІРЦ, в якому дитині рекомендована інклюзивна форма навчання, подається до обраної школи. На підставі цього висновку директор закладу має видати накази про відкриття інклюзивного або спеціального класу, про введення посади асистента вчителя, а також про створення команди психолого-педагогічного супроводу дитини. До цієї команди обов’язково мають входити директор школи або його заступник, психолог, вчитель початкових класів і його асистент, соціальний педагог, батьки, вчитель-дефектолог, за потреби – інші фахівці. Ґрунтуючись на рекомендаціях, викладених у висновку ІРЦ, команда супроводу повинна розробити індивідуальну програму розвитку дитини та індивідуальний навчальний план. В залежності від прогресу «особливого» учня (або за відсутності поступу) ця програма може корегуватися або переглядатися.