Інклюзивно-ресурсний центр: які послуги він надає і кому

«Посадять з нормальними дітьми розумово відсталих, і ті заважатимуть нормальним вчитися» – обурюються противники інклюзії. «Нарешті діти з особливостями розвитку перестануть жити в ізоляції» – радіють її прихильники. Поки перші та другі завзято спорять між собою, в Україні поступово набирає обертів інклюзивна освіта. І флагманами цього процесу стають інклюзивно-ресурсні центри, яких по всій країні вже близько шестисот. Для кого і для чого працюють такі центри – розбираємось на прикладі ІРЦ міста Харкова.

Хто може звернутися

Інклюзивно-ресурсний центр – це свого роду посередник між родиною, яка виховує дитину з особливостями розвитку, та закладами освіти, зокрема дитячими садками і школами. Фахівці центру мають допомогти родині підібрати саме той заклад і ту форму навчання, які найкраще відповідатимуть освітнім потребам дитини.

Отже, основні «клієнти» ІРЦ – це діти від 2 до 18 років та їх батьки. Під особливими освітніми потребами мається на увазі те, що у дитини є певні порушення: зору, слуху, мовлення, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку або емоційно-вольової сфери. Іноді легкі форми подібних порушень до певного часу залишаються непомітними для батьків і проявляються вже тоді, коли дитина пішла до садка чи школи. Складна адаптація або проблемна поведінка дитини теж є приводом звернутися до інклюзивно-ресурсного центру.

«Своєрідним маркером – приходити до нас чи не приходити, може бути такий момент: якщо дитина з якихось незрозумілих причин дуже важко засвоює програму у садочку або школі, дуже довго адаптується, не може більше кількох хвилин всидіти на місці, погано розуміє, що їй кажуть, не виконує словесні інструкції, тоді це дзвіночок для батьків, що треба прийти та проконсультуватися зі спеціалістами», – зазначає директор Харківського інклюзивно-ресурсного центру Ірина Вишнева.

До ІРЦ можуть звертатися і педагогічні працівники – вчителі, вихователі, методисти, керівники освітніх закладів, в яких є інклюзивні класи або групи. Фахівці центру завжди готові надати їм консультаційну підтримку, допомогти налагодити ефективну взаємодію з «особливим» учнем і його батьками, вирішити конфліктну ситуацію.

Які послуги можна отримати

Інклюзивно-ресурсні центри прийшли на зміну розформованим ПМПК – психолого-медико-педагогічним консультаціям. Їх функції багато у чому збігаються, однак спектр послуг, які надають центри, більш широкий. Основною послугою ІРЦ, яка раніше була в компетенції ПМПК, є проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Це дозволяє визначити потенційні можливості та освітні потреби дитини. За результатами комплексної оцінки фахівці центру складають висновок, який є підставою для відкриття інклюзивного або спеціального класу (групи) в школі чи садочку.

«У цьому висновку міститься загальна оцінка окремих компонентів розвитку – фізичного, мовленнєвого, інтелектуального, емоційно-вольової сфери, учбової діяльності. За цими параметрами оцінюються здібності, компетенції дитини на даний момент. Далі визначається програма – загальна освітня або корекційна, а також форма навчання – інклюзивна, індивідуальна або на загальних засадах. У висновку прописуються рекомендації учасникам освітнього процесу: що треба робити вчителю, дефектологу, логопеду, психологу, батькам, щоб дитина успішно інтегрувалася в соціум», – пояснює Ірина Вишнева.

На відміну від ПМПК, інклюзивно-ресурсний центр не лише проводить комплексну оцінку розвитку дитини, але й надає корекційно-реабілітаційні послуги. У центрі працюють практичні психологи, логопеди, вчителі-дефектологи, зокрема сурдопедагог, олігофренопедагог і тифлопедагог. Має бути ще й фахівець з фізичної реабілітації, однак у Харківському ІРЦ ця вакансія поки залишається відкритою. Всі інші спеціалісти вже проводять корекційні заняття з дітьми – як індивідуальні, так і  групові. Ці заняття, як і решта послуг центру, безкоштовні та організуються за попереднім записом.

Ще один напрям роботи ІРЦ – консультаційна підтримка педагогічних працівників. Представники дитячих садочків, шкіл можуть залучати фахівців інклюзивно-ресурсного центру до складання індивідуальної програми розвитку «особливого» учня, до корегування такої програми, а також звертатися за професійними рекомендаціями. Наприклад, щодо того, як встановити контакт з дитиною з особливим освітніми потребами, як скорегувати її небажану поведінку, як мотивувати її до навчання і таке інше. За необхідності спеціалісти ІРЦ можуть брати участь у засіданнях педагогічної ради, у батьківських зборах.

Також у Харківському інклюзивно-ресурсному центрі планують надавати психологічну допомогу батькам «особливих» дітей. Для них будуть проводитися групові зустрічі, на яких можна буде розповісти про наболіле, поділитися досвідом розв’язання конфліктних ситуацій, отримати практичну пораду від фахівця та моральну підтримку.

Як потрапити на прийом

Записатися на консультацію до Харківського ІРЦ можна за номером телефону 725 17 42. Без попереднього запису прийом не ведеться! Центр розташований за адресою: вул. Гвардійців-Широнинців, 38(ст. м. «Студентська», трол. № 42, зупинка «Валентинівська»).