Освітня субвенція-2022: МОН розрахувало обсяги для кожної громади

Як розподіляти кошти освітньої субвенції між школами, який розмір середньої розрахункової зарплати педагогів і що робити, якщо коштів субвенції не вистачає на обов’язкові виплати вчителям. МОН за підтримки шведсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні» підготувало інформаційні довідки щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції на 2022 рік для обласних бюджетів і бюджетів територіальних громад.

Про це йдеться у листі міністерства № 1/23219-21 від 30 грудня 2021 року (МОН-освітня субвенція-2022).

Інформаційні довідки по кожній громаді можна подивитися за посиланням.

Як пояснили у МОН, обсяги освітньої субвенції для місцевих бюджетів на 2022 рік формувалися за формулою, затвердженою постановою КМУ від 27 грудня 2017 року № 1088 (в редакції постанови КМУ від 20.12.2021 року № 1364). Розподіл субвенції здійснено за єдиними підходами для всіх 1463 місцевих бюджетів України на основі фактичного контингенту учнів та з урахуванням щільності учнів і відсотка населення, що проживає у сільській місцевості.

Щоб уникнути надмірних дисбалансів при розподілі субвенції та забезпечити поступовий перехід  до визначених відповідно до формули значень розрахункової наповнюваності класів на 2022 рік, застосовано механізм коригування розрахункової наповнюваності класів. Для бюджетів громад, для яких різниця між розрахунковою наповнюваністю класів 2022 року та 2021 року становить більше одиниці, розрахункова наповнюваність класів на 2022 рік коригується шляхом зменшення такої різниці до одиниці.

Наприклад, для Коропецької громади Тернопільської області розрахункова наповнюваність класів на 2022 рік складає 18 учнів на клас, а на 2021 рік вона становила 14 учнів. Відповідно, після коригування розрахункова наповнюваність класів на 2022 рік для цієї громади встановлюється на рівні 15 учнів на клас (14 + 1). З іншого боку, для Керецьківської громади Закарпатської області розрахункова наповнюваність класів на 2022 рік складає 15,5 учнів, на 2021 рік – становила 20 учнів, тому після коригування розрахункова наповнюваність класів для неї встановлюється на рівні 19 учнів.

Для обласних бюджетів розрахункова наповнюваність класів складає 20 учнів, для бюджету Києва та всіх приватних шкіл – 27,5 учнів.

Показник середнього (розрахункового) розміру заробітної плати з нарахуваннями на 2022 рік складає:

  • 180,79 тис. грн – для асистентів вчителів в інклюзивних класах,
  • 206,38 тис. грн – для вчителів закладів загальної середньої освіти,
  • 240,30 тис. грн – для педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів,
  • 269,92 тис. грн – для керівників інклюзивно-ресурсних центрів.

У структуру розрахункової заробітної плати враховано всі обов’язкові доплати та надбавки, зокрема 25%-кову надбавку за престижність, допомогу на оздоровлення та щорічну грошову винагороду у розмірі місячного посадового окладу.

У МОН зазначають, що чинний формульний підхід до розподілу освітньої субвенції спрямований на підвищення якості освітніх послуг через стимулювання органів місцевого самоврядування до оптимізації неефективної мережі закладів.

«Якщо фактична (середня) наповнюваність класів є меншою за розрахункову (нормативну) наповнюваність класів чи в разі утримання малокомплектних закладів, різниця в кількості ставок педагогічних працівників має покриватися за рахунок власних доходів місцевого бюджету. При цьому оптимізація мережі не призводить до зменшення обсягу освітньої субвенції, натомість зекономлені кошти можуть бути спрямовані на збільшення надбавок та доплат педагогічним працівникам та, у наступному бюджетному періоді, на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти», – йдеться у роз’ясненні міністерства.

У МОН наголошують: в 2022 році громади мають продовжити аналізувати ефективність своєї шкільної мережі та приймати управлінські рішення щодо її оптимізації, зокрема шляхом утворення опорних шкіл з кількістю учнів не менше 200 осіб (без філій). В міністерстві нагадали, що для організації підвезення учнів та вчителів до опорних закладів освіти з держбюджету спрямовано 753 млн грн на придбання шкільних автобусів.

«В черговий раз наполягаємо на неухильному виконанні статей 51 та 77 Бюджетного кодексу України при затвердженні місцевих бюджетів та просимо у повному обсязі забезпечити видатки на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників відповідно до чинного законодавства, у тому числі, в разі необхідності, за рахунок власних доходів місцевого бюджету»,  – зазначено у листі МОН.