Інституційний аудит школи: у чому користь для громад

Державна служба якості освіти наводить 7 причин, чому громадам вигідно ініціювати проведення інституційних аудитів у своїх школах. Адже саме громади є засновниками більшості закладів освіти в країні та фінансують їх зі свого бюджету.  Аудит – це можливість побачити сильні й слабкі сторони та зрозуміти, як найкраще використати гроші, що змінити в конкретній школі, щоб створити належні умови для навчання дітей.

«Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання роботи школи, під час якого незалежні експерти оцінюють освітні та управлінські процеси. Інституційний аудит проводиться у школі кожні 10 років. Утім засновник може ініціювати позаплановий аудит у школах своєї громади», – роз’яснює ДСЯО.

Що це дасть громаді:

  1. Об’єктивна та повна інформація про школу.

Це може стати точкою відліку для майбутніх змін. Отримавши чітке уявлення про реальний стан справ у школі, громада буде розуміти, над чим варто працювати, та зможе відстежувати, наскільки ефективними є кроки щодо розвитку закладу.

  1. Обґрунтований розподіл ресурсів.

Аудит допоможе більш якісно та обґрунтовано підходити до закупівлі обладнання й матеріалів для школи. У своєму висновку та рекомендаціях експерти детально розписують, чого не вистачає закладу для виконання освітньої програми. Наприклад, яке потрібно обладнання для занять фізкультурою, організації інклюзивного простору, кабінетів хімії та фізики.

  1. Виявлення причин проблем у закладі.

Регулярні скарги на школу – це привід для засновника ініціювати аудит. Він передбачає опитування учнів, їхніх батьків, педагогів, спілкування з директором і його заступниками, шкільним психологом, представниками учнівського самоврядування. Це дозволяє виявити не лише проблеми, але і їх причини та джерело можливих конфліктів у школі.

 

  1. Вивчення ефективності менеджменту.

Аудит дає змогу зрозуміти, наскільки ефективний директор школи на своїй посаді, яка якість його роботи. Чи вдалося йому організувати управлінські процеси та якісне освітнє середовище, створити умови для професійного розвитку вчителів і так далі. Якщо між директором школи та засновником немає конструктивної співпраці, це теж може бути причиною для проведення аудиту.

  1. Виявлення причин погіршення результатів навчання учнів.

Якщо в школі є тенденція до погіршення  результатів ДПА, ЗНО та внутрішніх моніторингів, збільшується кількість учнів, які не долають пороговий бал ЗНО з якихось предметів, важливо з’ясувати причину. Значне зменшення кількості учнів після 9 класу теж може вказувати на низьку якість освітніх послуг і, як наслідок, відтік учнів до інших шкіл. Аудит допоможе розібратися в ситуації.

  1. Формування мережі закладів.

Аудит у всіх школах громади дозволить ухвалити оптимальні управлінські рішення під час формування мережі закладів. Наприклад, чи доцільно змінити тип конкретного закладу – припустимо, на науковий ліцей. Або чи варто у невеличкій школі, де відсутній запит на навчання у старших класах, змінити освітній рівень від I-III ступеня на I-II.

  1. Розробка стратегії розвитку освіти в громаді.

За результатами аудиту школа зможе розробити виважену та обґрунтовану стратегію свого розвитку, а засновник – сформувати цілісну стратегію розвитку освіти в громаді. Також аудит дозволяє виявити унікальні переваги освітніх закладів, тож якісна школа може стати візитною карткою громади.