Як «ввімкнути» увагу учнів. Лайфгаки від психолога для вчителів і батьків

Цей навчальний рік у багатьох школах країни завершується не в травні, як зазвичай, а на початку літа. До 4 червня триватиме освітній процес на Харківщини,  до 8-го – у Черкасах, до 11-го – у Сумах і Хмельницькому, а в деяких початкових школах Кропивницького – до 14 червня. В останні тижні навчання учням все важче тримати увагу та концентруватися. Психологиня Юлія Букіна підготувала для вчителів і батьків рекомендації, як налаштувати школярів на продуктивну роботу на уроках.

Отже, вчителям фахівчиня радить:

  • закцентуватися на найважливішому. Наприкінці навчального року діти дуже виснажені і просто не можуть бути продуктивними в усьому. Тому обираємо важливі на даний момент питання й ставимо їх у роботу;
  • знизити вимоги.  Доповнення до попереднього пункту: акцент на головному не означає повне ігнорування інших, «неважливих» справ, уроків та завдань. Робимо все, але вимоги ставимо менш жорсткі;
  • використовувати гумор. Це завжди рятівне коло у будь-яких напружених ситуаціях. По-перше, дозволяє зняти напругу, перепочити. По-друге, гарний настрій, як доведено вченими, сприяє кращій роботі мозку та виконанню «нудних» і складних завдань.

Ось кілька педагогічних технік для утримання уваги учнів і більш продуктивного залучення їх до роботи на уроці:

  1. Використання яскравого наочного матеріалу. Це може бути об’ємний зразок, ілюстрації, відеоматеріал тощо. Тут важливо дотриматися ефекту несподіванки. Щоб учні не бачили на перерві, що для них підготували до уроку.
  2. Інтегруйте в освітній процес сучасні технології – діти полюбляють усілякі гаджети, тому застосовуйте їх на уроках. Різноманітні презентації, залучення інтерактивної дошки тощо зроблять урок цікавішим.
  3. Дайте учням можливість обирати. Одна з найефективніших стратегій навчання – мати вибір. Запропонуйте дітям це. Наприклад, дайте їм дев’ять завдань, з яких потрібно обрати та зробити усього три.
  4. Включайте в свої уроки загадки. На початку уроку загадайте дітям якесь питання, відповідь на яке можна знайти у процесі уроку. Невеличка підказка теж стане у нагоді. Або ж можна запропонувати відгадати тему уроку.
  5. Намагайтеся не повторювати матеріал підручника, його діти можуть прочитати вдома, а дехто вже це зробив. Більше нових фактів та даних по темі, щоб привернути увагу дітей.
  6. Запропонуйте дітям «дорослий» метод роботи з інформацією. Це техніка «3 – 2 – 1», що дозволяє ефективно запам’ятовувати пройдений матеріал, але не повторювати його дослівно. У чому його суть – діти малюють у зошиті піраміду, у яку записують: три нові факти, що дізналися з уроку, два, що їх зацікавили, та одне питання, що залишилося у них після уроку.
  7. Зв’язуйте матеріал уроку з реальним життям. У процесі уроку пояснюйте дітям, де, коли і як у житті ця інформація може їм стати у нагоді. Так учні краще зрозуміють цінність кожного уроку.
  8. «Незакінчена історія». Ця техніка гарно працює як зв’язуючий ланцюжок між двома уроками з одного предмету. Спеціально перервавши захоплюючу тему, розповідь на одному уроці, вчитель зацікавлює учнів дізнатися, що було далі, на наступному уроці.

Що можуть зробити батьки, аби підтримати учнів наприкінці навчального року? Психологиня рекомендує забезпечити дітям:

  • фізичну підтримку – це насамперед вітаміні, достатня кількість фізичних навантажень, збалансоване харчування, правильний режим сну.  Наші розумові процеси, можливості мозку напряму залежать від загального фізичного стану організму, цей факт відомий усім. Тож його не можна ігнорувати і  стосовно наших дітей. Наприкінці навчального року вони дуже виснажені через навантаження і фізичні, й інтелектуальні, й емоційні. Тож у першу чергу підтримайте їх фізичний стан.
  • Вільний час для «байдикування». І в спокійному стані дитині кожного дня потрібен певний проміжок часу для перезавантаження та відпочинку. Час для «нічогонероблення», щоб мозок відключився від попередніх вражень і навантажень та підготувався до наступної роботи. Наприкінці навчального року дітям це потрібно ще більше. Пам’ятайте: якщо не давати мозку дитини перепочинку – він буде працювати з «помилками».
  • Спілкування з друзями. Не забирайте у дитини можливості провести час із друзями. По-перше, це гарний спосіб відпочити, перезавантажити мозок перед останніми напруженими шкільними днями. По-друге, школа – важлива частина життя дитини, але не вся! Дитині потрібно проживати своє життя у різних його проявах.
  • Мотивація. Домовтеся з дитиною, що наприкінці навчального року ви відзначите перехід у наступний клас якимось святковим заходом – похід у ресторан, прогулянка у парк «по повній програмі» з атракціонами та морозивом, похід у ліс тощо. Або ж що ви купите дитині якусь привабливу та жадану річ. Але тут є умова: учень має докласти  зусиль і завершити рік по можливості гарно.
  • Плани на літо. Обговорюйте з дітьми плани на літо. Куди поїдете чи що будете робити у місті, які заходи запланували. Що найперше станеться на канікулах, як ви це будете робити, обговорюйте деталі цієї події. Такі планування та обговорювання, передчуття приємних подій надають сил впоратися з уже набридлими, але обов’язковими справами.
  • Гумор – наше все. Так, знову про гумор. В усіх його проявах. Мультики-фільми, читання книжок, веселі пісеньки, час для дуркування разом, просто жарти і гумор у складних ситуаціях. По-перше, це допомагає відволіктися, по-друге, дає гарний настрій, що сприяє подоланню труднощів.