Стать дитини та результати навчання в школі – який зв’язок? Висновки PISA

Дівчата у школі зазвичай навчаються краще, ніж хлопці, однак з віком гендерний розрив в освіті нівелюється. Про це зазначають автори аналітичного матеріалу з циклу «PISA: у центрі уваги» – PISA_in-focus_49

Міжнародне дослідження PISA показало, що загалом 15-річні хлопці частіше, ніж дівчата того ж віку, мають низькі результати в навчанні. Зокрема, під час оцінювання у 2012 році 14 % хлопців та 9 % дівчат не досягли базового рівня PISA в жодній із трьох основних галузей PISA – читанні, математиці та природничо-наукових дисциплінах.

«Насправді шість із десяти учнів, які не досягли базового рівня грамотності в цих галузях, були хлопцями. Існує багато можливих причин поганої успішності хлопців у школі, і багато із цих причин пов’язані з відмінностями в поведінці хлопців і дівчат. Наприклад, хлопці витрачають на домашнє завдання на годину менше на тиждень, ніж дівчата, – і кожна година роботи над домашнім завданням на тиждень перетворюється на різницю в 4 пункти в балах у тестах PISA із читання, математики та природничо-наукових дисциплін. Поза школою хлопці проводять більше часу, граючи у відеоігри, ніж дівчата, і менше часу читають для задоволення, особливо таких складних текстів, як художня література. Уміння читати – це основа, на якій будується все інше навчання; якщо хлопці не вміють добре читати, їхня успішність в інших шкільних предметах також страждає», – констатують автори матеріалу.

Водночас серед учнів із високими результатами дівчата в математиці  показують гірші результати, ніж хлопці – у жодній країні вони не перевершують хлопців на цьому рівні. А ще дівчата менше впевнені щодо своїх сил у вмінні розв’язувати задачі з математики.

«PISA свідчить, що дівчата, як правило, більш управні тоді, коли їм потрібно працювати над математичними чи природничо-науковими проблемами, які є більш схожими на ті, з якими вони регулярно стикаються в школі. Але коли потрібно «міркувати як вченим», дівчатка показують результати значно нижчі за хлопців», – зазначено у статті.

Однак поступово гендерні розриви в освіті нівелюються:

«Результати дослідження навичок дорослих у 2012 році, яке проводить ОЕСР в межах Міжнародного дослідження з оцінки компетентностей дорослих, демонструють, що значних гендерних відмінностей у рівні грамотності серед молоді 16–29 років не спостерігається. Серед працівників, яким 30, 40 років і, особливо, 50–60 років, чоловіки набагато частіше, ніж жінки, уміють краще читати, писати та використовувати навички розв’язування проблем на роботі».

Загальний висновок такий:

«PISA показує, що гендерні розриви в навчальній діяльності не зумовлені вродженими відмінностями в здібностях. Необхідні узгоджені зусилля батьків, учителів, політиків і лідерів думок, щоб і хлопці, і дівчата мали змогу реалізувати свій потенціал повністю та сприяти економічному зростанню та добробуту своїх суспільств».