Канікули після «дистанційки»: чи навантажувати дітей літніми завданнями?

Мабуть, ще ніколи літні канікули не були такими бажаними та довгоочікуваними, як цього року. Після напруженого дистанційного навчання потреба номер один – відпочити. З іншого боку, діти три місяці не були в школі, а разом із літом це майже півроку. З такою тривалою перервою повернення за шкільні парти вочевидь стане новим стресом. Тож як організувати життя дитини влітку, щоб зрештою у неї не з’явилася відраза до навчання? Дитячий і сімейних психолог Юлія Букіна дає кілька простих і дієвих рекомендацій.

«Як і тисячі батьків школярів по всій країни, я зітхнула з полегшенням, коли нарешті скінчився цей навчальний рік. Але час плине швидко, літо пройде, і знову на нас чекатиме школа – скоріше за все, вже очна, а не дистанційна. Як допомогти дітям повернутися до традиційної форми навчання з відвіданням уроків, класами, партами,  рюкзаками та домашнім завданням?  Пропоную низку заходів, аби м’яко підготувати учнів до школи:

*Дайте дітям відпочити після закінчення навчального року. Усі складнощі з навчанням, стрес від ізоляції, емоційне навантаження треба нейтралізувати чистим відпочинком і розвагами. Але не довго. Ось добіжить кінця червень, і можна поступово, ненав’язливо запроваджувати підготовчі заходи.

* Важливо дотримуватися режиму дня. На канікулах це зробити не так просто. Нехай цей режим буде трошки не такий, як у шкільний час, але постійний. Тобто лягати спати та прокидатися о тій же годині щодня, буденні справи виконувати регулярно – і теж бажано прив’язати їх до певного часу. Внесіть у життя дитини ритм, послідовність і регулярність.

*Дитячі обов’язки. Навіть на канікулах дитина повинна виконувати свої обов’язки. Це стосується як самообслуговування (застеляти постіль, прибирати свої речі та одяг, слідкувати за порядком у кімнаті тощо), так і допомоги батькам та будь-якої хатньої роботи (мити посуд,  доглядати за домашніми  тваринами, ходити за покупками). Ще сюди можна додати відповідальність дитини щодо збирання на прогулянку або на відпочинок. Тобто дитина сама збирає свої іграшки, книжки, олівці, водичку, перекус тощо. Але ж, звісно,  за вашого непомітного контролю.

* За можливості продовжить відвідувати або запишіться у нові секції чи гуртки. Це можуть бути будь-які заняття спортом, танцями чи творчістю.  Регулярне відвідування  занять за інтересом, пов’язаних із  задоволенням та цікавістю, допоможе дитині не втрачати навичок режиму, регулярності  та соціальних комунікацій.

*Трохи інший варіант – будь-які онлайн-курси, школи, дитячі табори тощо. Постійний графік зустрічей, виконання завдань і домашніх робіт теж допоможуть дитині дотримуватися режиму.

* Ближче до кінця літа бажано запровадити для дитині маленькі, але регулярні щоденні вправи, ігри чи завдання, що вже більше будуть схожі на шкільне навчання. Для учнів середньої та старшої школи можна запровадити на регулярній основі читання творів «на літо». До того  ж,  це значно допоможе заздалегідь  підготуватися до ЗНО, де важливо знати зміст творів.

* Можна також тренувати у дитини навички підтримування режиму та обов’язкове виконання певних дій  і більш приємним способом. Придумайте разом із дитиною та започаткуйте родинні традиції – прогулянка всією сім’єю, родинне чаювання, вечеря чи недільний сніданок, перегляд фільмів чи мультиків, пікніки, спортивні тренування тощо. Головне, щоб ці дії були регулярними та знаменували собою продуктивне закінчення дня чи тижня. Як-то кажуть, добре діло утіха, коли ділу не поміха.

Перелічені заходи не є складними. Але, ще раз наголошу, вони повинні бути регулярними.  Звісно, це потребує докладання  батьківських зусиль, однак вони будуть того варті. Бо це значно полегшить початок шкільного навчання».