Підручники без помилок і людською мовою: місія виконувана?

«Сам чорт голову зверне!» – зізнавайтесь, батьки, була така думка, коли довелося уважніше придивитися до шкільних підручників, аби пояснити дитині новий матеріал? А помилки, розбіжності, недоречні приклади та ілюстрації траплялися? Так, і до карантину було відомо, що українські підручники неідеальні, але дистанційне навчання показало реальні масштаби проблеми. І мова не лише про застарілі видання, що містять поняття ще радянських часів, але і про свіжонадруковані підручники НУШ, які за суттю й манерою подання матеріалу мало чим відрізняються від своїх попередників.

Основний закид до шкільних книжок – вони не є самодостатніми. Учень не може самостійно опанувати нову тему, просто відкривши підручник: щоб зрозуміти та засвоїти контент, як правило, потрібні пояснення вчителя. Ситуацію значно ускладнює мова, якою написаний підручник, зокрема підручники для початкової школи. Часто завдання сформульовані з використанням значної кількості абстрактних термінів, що значно ускладнюють процес пізнання.

«Мій другокласник починає позіхати й відволікатися вже після п’яти хвилин роботи з підручником. Щоб син вірно зрозумів суть завдання, мені доводиться переказувати його своїми словами. Іноді сама перечитую завдання по кілька разів, поки зрозумію, що треба зробити – настільки заплутані бувають формулювання», – скаржиться Олена, син якої закінчує другий клас.

За простоту мови виступає й координаторка проєкту PISA Ukraine, заступниця директора Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко: «Потрібно писати просто. Читає цей підручник в першу чергу учень, і треба писати тими словами, які учню будуть доступні. Текст має бути простий, але науковий. Мені здається, що часто наші автори бояться бути простими і постійно ускладнюють якісь пояснення. Не потрібно боятися простоти, тому що простота якраз і показує, що автор дуже компетентний. Бо просто пояснити складні речі – це треба дуже добре самому розуміти, про що пишеш».

Команда ГО «Освітній Маркер» пропонує батькам, учням, освітянам допомогти покращити українські підручники. Помітили в книжці помилку, сумнівну інформацію чи недоречну ілюстрацію? Напишіть про це нам на адресу osv-marker@ukr.net або в месенджер на фейсбуці, а ми передамо зауваження авторам підручників і видавництвам. Сподіваємося на плідний діалог і співпрацю між тими, хто створює підручники, і тими, хто за ними навчається ))) Найцікавіші зауваження та реакцію авторів і видавництв висвітлюватимемо на нашому сайті та ФБ-сторінці.