Психолог батькам: знизьте рівень вимог до себе і до дітей

Продовжуємо рубрику #вижитиукарантині. Дитячий і сімейний психолог Юлія Букіна пояснює, чому у стресовій ситуації погано йде навчання та як знизити рівень напруги у сім’ї під час вимушеної ізоляції.

 

Підйом! Нагодувати всіх сніданком. Уроки онлайн для старшого, уроки онлайн для молодшого, зробити домашку з молодшим, проконтролювати, чи зробив домашку старший. Надіслати виконані завдання вчителям. Нагодувати всіх обідом, випрати, прибрати (цікаво, чому в карантині прибирати треба не раз на тиждень, а щонайменше три?!). Пограти з молодшим в обіцяну гру. Дописати робочий звіт.

О, подружка кинула посилання на безкоштовний вебінар з робочих питань!

Нагодувати всіх «чимось смачненьким!». Відмити кота від слайму молодшого, попередньо знявши тварину з люстри, та обробити подряпини у дитини. Сходити зі старшим до магазину і нічого не забути купити.

Ого! Тренування онлайн з йоги/пілатесу/стретчінгу – як давно хотілося почати займатися!

Знову всіх погодувати, цього разу вечерею. Розняти старшого і молодшого, які не поділили комп. І коли вже на роботу? Чи вистачить грошей? Чи всі добре себе почувають? АААА!!!

Коли нарешті всі справи перероблено та з’явився вільний час для себе, нічого вже не хочеться –  немає сил.  Це типовий день багатьох батьків на карантині. І фоном емоційний стан – тривога, напруга, контоль, агресія, знову напруга, контроль і так далі…

Щоб виконувати усе перераховане вище, наш мудрий організм виробляє багато гормонів стресу – кортизолу та адреналіну. Ці гормони допомагають нам бути у стані боєздатності: активними, суворими, уважними, всевидячими, вимогливими, контролюючими. Але є й зворотній бік цієї ситуації. Надлишок цих гормонів перенапружує м’язи, створює затиски у різних частинах тіла. А найбільш неприємне – у такому стані наш мозок не спроможний до будь-якого навчання. Стан тривожного напруження та процес навчання – взаємовиключні поняття! І це стосується не лише дорослих.

Дитячий мозок працює за цим же принципом. Наші діти зараз теж не в гарному емоційному стані. Відсутність звичного режиму, новий та не дуже зручний  формат навчання, велике навантаження, постійне перебування у замкненому просторі, цілодобове оточення родичами, постійне спілкування з братами-сестрами,  напруга дорослих, яку діти добре відчувають та віддзеркалюють. Надлишок кортизолу та адреналіну у дитячому організмі перешкоджає засвоєнню знань.

Що ж робити?

По-перше, знизити рівень вимог. І до себе, і до дітей.

Це не означає, що потрібно «забити» на всі обов’язки та виконання завдань. Але рівень вимог та ентузіазму треба знизити. Пам’ятайте: школа – важлива частина дитячого життя, але не усе життя дитини. А щодо вас, то різноманіття страв на столі або вимита п’ять разів на день підлога аж ніяк не робить вас гарною мамою чи дружиною. Гарна мама – та, яка відпочила, яка не роздратована.

По-друге, приділіть увагу своєму тілу. Розслабте м’язи в той спосіб, що більше вам до душі. Йога, пілатес, розтяжки, масажі, жорстка губка у душі та скраби. Гарно допомагає прийом ванни з содово-сольовим розчином чи просто морською сіллю.

По-трете, гумор – наше все! Спробуйте подивитися на ситуацію несерйозно, з іронією. У цьому допоможе розважальний контент: комедії, меми в соцмережах, стендапи, гумористичні шоу тощо. Сміх має терапевтичний ефект, тож смійтесь на здоров’я та не дозволяйте стресу керувати вами!