Служба освітнього омбудсмена: що, як, навіщо

Два тижні тому в Україні офіційно запрацювала Служба освітнього омбудсмена. Чим саме вона займається та в яких випадках до неї варто звертатися, нам розповів освітній омбудсмен Сергій Горбачов. Спойлер: Служба не вирішить за вас ваші проблеми, але точно допоможе знайти вихід із проблемної ситуації.

Вже з назви посади зрозуміло, що освітній омбудсмен – це той, хто слідкує за дотриманням законності в освіті.  Він захищає права абсолютно всіх учасників освітнього процесу, від вихованця дитсадочка та його батьків до ректора університету. Омбудсмен має право безперешкодного доступу до будь-якого закладу освіти, а також першочергового прийому в органах влади та місцевого самоврядування.  Він може робити інформаційні запити, а в разі виявлення порушень –  надавати рекомендації щодо їх усунення.

Три напрями роботи

Служба освітнього омбудсмена – це  команда з 15 людей, враховуючи самого омбудсмена. Служба працює за трьома напрямами та складається з відповідних відділів: юридичного, психолого-методичної підтримки і відділу медіа та аналітики.

Юридичний відділ розглядає звернення, що надходять до омбудсмена, та аналізує нормативно-правові документи на предмет дотримання прав учасників освітнього процесу. Письмові звернення приймаються за адресою: 03058, м. Київ, відділення поштового зв’язку 58, а/с 48, електронні – на скриньку info@eo.gov.ua або за посиланням https://zvernennya.eo.gov.ua/.

Відділ психолого-методичної підтримки сприяє впровадженню практик порозуміння, створенню якісного та безпечного освітнього середовища у закладах освіти. Це і протидія булінгу, і надання психологічної підтримки у конфліктних ситуаціях, і медіаторська діяльність.

Завдання медійно-аналітичного відділу – акумулювати та розповсюджувати важливу інформацію про освіту. Зокрема, комунікувати з суспільством (через ЗМІ та інші канали), проводити роз’яснювальну та просвітницьку роботу. А також аналізувати отримані дані, наприклад, щодо фінансування освіти.

Служба знаходиться в Києві, однак із часом буде сформовано мережу громадських радників у регіонах. Планується, що представники освітнього омбудсмена будуть у кожній області України. Основне їхнє завдання – надавати консультативну допомогу на місцях.

В яких випадках звертатися?

Щодня Служба освітнього омбудсмена отримує десятки звернень. Однак більшість з них – не за адресою, констатує Сергій Горбачов.

«Жодна з проблем, щодо яких ми отримали звернення, не є виключно компетенцією омбудсмена. Всі їх можна вирішити на місцевому рівні, всі абсолютно! А от наша роль у цьому – надати людям консультативну допомогу, пояснити, як проблему можна вирішити тут і зараз, можливо, виступити в ролі медіатора, «замирити» людей», – пояснює омбудсмен.

Він наводить приклад: в одній зі шкіл гостро постало питання побудови стадіону, натомість місцева влада спрямувала кошти на ремонт даху. Обурені батьки поскаржилися освітньому омбудсмену. Сергій Горбачов став розбиратися в ситуації та з’ясував, що підстав для обурення немає: дах був аварійним і вимагав термінового ремонту, а гроші на стадіон місцева рада заклала у бюджет на наступний рік. Якби влада комунікувала з громадою, інформувала про свої рішення та пояснювала їх, непорозуміння б не виникло. Так само і батьки, замість писати скарги до Києва, спочатку мали поставити питання місцевій раді. Тому Сергій Горбачов наголошує: звертатися до освітнього омбудсмена треба тоді, коли вичерпані всі інші методи впливу.

«Чим нижчий рівень вирішення проблеми, тим краще для всіх. А якщо проблема не вирішується, тобто є відмова або є небажання її вирішувати, тоді треба звертатися далі. Не випадково ми у формі для звернень на сайті запровадили таке поле, де треба обов’язково вказати, куди ви вже зверталися, щоб вирішити проблему. Бо є загальний принцип: проблему треба вирішувати за ієрархією. Якщо людина не зверталася, наприклад, до директора школи, а відразу пише в МОН, до омбудсмена, то зрозуміло, що ми повернемо це звернення туди, де воно має бути вирішено, – і це правильно. Бо якщо не використані можливості на цьому рівні, немає сенсу писати вище», – розтлумачує Сергій Горбачов.

На сьогодні Служба освітнього омбудсмена обробила понад два десятки звернень. Наприкінці листопада у Службі обіцяють оприлюднити аналіз змісту отриманих звернень та можливі способи залагодження конфліктів.