Затверджено правила організації інклюзії в дитсадах

Що потрібно для зарахування дитини з особливими освітніми потребами до дитячого садочка? Які умови мають бути створені для такого вихованця? Уряд затвердив Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти. Документ набув чинності 24 червня.

Батькам дитини з особливими освітніми потребами необхідно подати до обраного садочка заяву про зарахування та висновок інклюзивно-ресурсного центру. Якщо дитина має інвалідність, знадобиться ще копія медичного висновку або копія посвідчення особи, яка отримує державну соціальну допомогу, та копія індивідуальної програми реабілітації.

«Ми інколи маємо ситуації, коли батьки телефонують і кажуть, що дитину з особливими освітніми потребами не хочуть брати в дитсадок чи школу й створювати умови для інклюзивного навчання. Я хочу підкреслити: така ситуація – неприпустима. За законом «Про освіту» керівник закладу зобов’язаний створити інклюзивну групу чи клас й відповідні умови навіть для однієї дитини», – зазначила очільниця МОН Лілія Гриневич.

Для дитини з ООП розробляється індивідуальна програма розвитку. Вона складається на навчальний рік та зазвичай переглядається тричі на рік. Програму розробляє команда психолого-педагогічного супроводу, до якої входять директор дитсадка, вихователі, асистент вихователя, практичний психолог, вчитель-логопед та інші із залученням батьків.

Якщо дитина має інтелектуальні порушення, індивідуальний освітній план складається на 3 місяці та подовжується протягом навчального року.

В одній інклюзивній групі має бути не більше трьох дітей з ООП:

  • 1-3 дитини з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими інтелектуальними порушеннями;
  • не більше 2 сліпих, глухих дітей, з тяжкими порушеннями мовлення;
  • на більше 1 дитини зі складними порушеннями розвитку.

У кожній інклюзивній групі вводиться посада асистента вихователя. Якщо є відповідна рекомендація ІРЦ та згода батьків, навчальний заклад забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини.

У разі утворення інклюзивної групи засновник садочку має забезпечити кошти на:

  • безперешкодний доступ до будівель та приміщень дитсадка для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, які пересуваються на візках, та інших маломобільних груп населення;
  • створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази;
  • відповідний штат працівників, зокрема асистента вихователя;
  • облаштування ресурсної кімнати для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.