Боротьба з булінгом: досвід Норвегії

Чи знаєте ви, що найбільш досліджена та розповсюджена програма превенції булінгу в світі – це програма Olweus Bullying Prevention Program? Її розробив норвезький професор психології Дан Ольвеус. Ефективність цієї програми підтверджена багатьма авторитетними дослідженнями, наразі її використовують у школах Бельгії, Німеччині,  Ірландії, Малайзії, Швеції, Литві, Великій Британії. Психолог ГО «Освітній маркер» Юлія Букіна підготувала статтю про методику Olweus.

На початку 1970-х норвезький професор психології Дан Ольвеус провів перше в світі системне дослідження булінгу. Результати цього дослідження були видані книгою у Швеції у 1973 році та в Америці у 1978 році під назвою «Агресія у школі: булери та хлопчики для побиття». У 1981 році пан Ольвеус запропонував антибулінгове законодавство для шкіл, і в середині 90-х це законодавство було схвалене шведським та норвезьким парламентами.

На підставі своїх досліджень Дан Ольвеус розробив найбільш досліджену та розповсюджену програму превенції булінгу в світі – Olweus Bullying Prevention Program.

Ця програма була детально вивчена у великому дослідницькому проєкті, який за два з половиною роки охопив 2500 дітей з 42 шкіл.

Дослідження довело:

  • скорочення скарг школярів про знущання та залякування щодо себе на 50 % і більше. Оцінки однолітків і вчителів щодо проблем приблизно однакові.
  • Помітне скорочення учнівських звітів про загальну антисоціальну поведінку, такі як вандалізм, бійки, крадіжки та прогули.
  • Чітке поліпшення соціального клімату в класі, що відображається у звітах учнів про покращений порядок та дисципліну, більш позитивні соціальні відносини та ставлення до шкільної роботи та школи.

Програма профілактики була вдосконалена, розширена та додатково оцінена в п’яти додаткових масштабних проєктах у Норвегії. Статистика продовжувала свідчити про успішну профілактику знущань у школах. Починаючи з ініціативи уряду Норвегії 2001 року, програма запобігання булінгу Olweus отримала статус пріоритетної загальнонаціональної програми, вона широкомасштабно реалізується в початкових і середніх школах по всій Норвегії.

Антибулінгова програма Дана Ольвеуса наразі вважається однією з найбільш досліджених та ефективних. Ця програма базується на 4 основних принципах:

  • створення шкільного (а в ідеалі – і домашнього) середовища, для якого характерне тепло, позитивна зацікавленість та залученість дорослих;
  • тверді рамки та обмеження неприйнятної поведінки;
  • послідовне застосування некаральних, нефізичних санкцій за неприйнятну поведінку та порушення правил;
  • наявність дорослих, що виступають як авторитет, взірець поведінки.

 

Програма має два напрямки роботи – превенцію, тобто попередження булінгу, та реагування на цькування.

Превентивна частина програми Ольвеус включає:

  • створення позитивного оточення, де відносини між учасниками побудовані на повазі;
  • інформування учнів, персоналу та батьків стосовно видів булінгу і його впливу;
  • зовнішні антибулінгові програми для учнів, які знаходяться у групі ризику;
  • щорічне опитування стосовно булінгу у школі чи коледжі;
  • зрозумілий та доступний документ про права та обов’язки учнів.

Антибулінгові втручання проводяться на трьох рівнях: індивідуальному, на рівні класу та на рівні школи.

Отже, на рівні школи програма Ольвеус передбачає впровадження таких заходів:

  • Обов’язкове регулярне  проведення шкільних зборів на тему проблем жертв булінгу.
  • Краща супервізія дітей протягом перерв і обіду. Створення такої атмосфери довіри, коли діти можуть розповісти про «наболіле», а також наявність таких людей, з ким можна поговорити.
  • Групи вчителів, що працюють над розвитком екологічного та позитивного  соціального середовища в  школі.
  • Обов’язкова наявність контактного номеру, на який можна анонімно або відкрито  зателефонувати та розповісти про знущання.
  • Регулярні зустрічі батьків і персоналу школи.
  • Проведення батьківських кіл.
  • Облаштування привабливого ігрового майданчика в школі як спосіб заохочення дітей до ігор та відволікання від небажаної поведінки.

На рівні класу превенція булінгу виглядає так:

  • Обов’язкова розробка правил класу з протидії булінгу – правила придумують та обговорюють всі учні разом з вчителем.
  • Регулярні збори класу.
  • Організація рольових ігор, читання та обговорення літератури.
  • Застосування таких форм навчання, що стимулюють співпрацю учнів.
  • Регулярні спільні активності учнів класу.
  • Проведення зустрічей класу у форматі «вчителі-батьки-діти».

Втручання на індивідуальному рівні будується за цими обов’язковими пунктами:

  • Серйозні розмови з кривдниками та жертвами.
  • Серйозні розмови з батьками учнів, які опинилися в ситуації булінгу.
  • За необхідності – зміна класу або школи для жертви чи агресора.
  • Серйозні розмови з батьками учнів в ситуації булінгу.
  • Ідеї від батьків і вчителів щодо вирішення ситуації.
  • Допомога з боку «нейтральних» учнів.
  • Допомога та підтримка з боку батьків.
  • Дискусійні групи для батьків кривдників та жертв.

Для ефективного подолання випадків булінгу та продуктивного реагування програмою Ольвеус передбачені такі практичні заходи:

  • Чітко розроблені та роз’яснені учням шляхи повідомлення про випадки цькування.
  • Наявність кнопки «Повідомити про булінг» на сайті школи або коледжу.
  • Для подолання наслідків булінгу – застосування  моделі відновного правосуддя для нормалізації стосунків після випадків цькування.
  • Дисциплінарні дії, які необхідно вжити щодо ініціаторів булінгу.
  • Доступ до шкільного психолога та/або зовнішніх установ (за необхідності).

Орієнтована на подолання та попередження булінгу, програма Ольвеус також сприяє вирішенню конфліктів і проведенню медіації у напружених ситуаціях між однолітками. Розробляються методичні рекомендації та надається перелік уроків щодо превенції булінгу. Вибудовується менеджмент в межах класу. Проводяться ефективні заходи щодо керування гнівом. У результаті впровадження програми опосередковано проводиться попередження суїцидів школярів.

Про ефективність програми Ольвеус говорить і той факт, що вона вже протягом майже 10 років застосовується не тільки у Норвегії, але й у Бельгії, Німеччині,  Ірландії, Малайзії, Швеції, Литві, Великій Британії.

Як бачимо, булінг можна подолати. І неабияка увага у цій справі приділяється попередженню гострих ситуацій. Важлива частина роботи – створення довірливої атмосфери, виховання у дітей взаємоповаги, співчуття, підтримки. Великий шмат роботи – інформування щодо булінгу та його наслідків  на всіх рівнях взаємодій шкільної спільноти. І, що мені сподобалося, – це спільна робота над розв’язанням проблеми. Тісна взаємодія школи батьків та учнів. Коли ніхто нікого не звинувачує, не перекладає відповідальність, а просто день за днем працює разом, щоб подолати спільного ворога.

Тож нам є чому повчитися у європейських сусідів!

З наснагою, психолог Букіна