Рівного доступу до освіти немає в жодній країні – PISA

Жодній з країн або економік поки не вдалося створити таку систему освіти, яка надавала б усім учням абсолютно рівні й справедливі освітні можливості. Про це свідчать результати міжнародного дослідження PISA, які оприлюднені на офіційному сайті  PISA Ukraine.

«Результати PISA постійно демонструють зв’язок між несприятливими соціально-економічними передумовами для навчання учнів і їхніми низькими результатами навчання в школі. У середньому в країнах ОЕСР кількість учнів з несприятливими передумовами для навчання і низькими результатами в тестуванні PISA із читання вдвічі більша, ніж кількість учнів зі сприятливими передумовами для навчання й низькими результатами PISA», – зазначено у звіті (PISA_in_focus_25).

Дані PISA-2009 свідчать про те, що до забезпечення рівного доступу до освіти максимально наблизилися Канада, Естонія, Фінляндія, Гонконг, Ісландія, Корея, Ліхтенштейн та Норвегія. Одночасно учні цих країн продемонстрували високі результати у тестуванні з читання.

Втім, це не означає, що учні з несприятливими передумовами для навчання приречені мати низькі результати навчання. Навпаки, дослідження показало, що грамотна освітня політика й певні соціально-політичні кроки можуть знизити зв’язок між передумовами і результатами навчання. Зокрема, про це свідчить досвід Албанії, Чилі, Німеччині й Латвії.

Ось кроки, які дозволяють підвищити рівність і справедливість у системі освіти:

– надання додаткової допомоги учням з несприятливими передумовами, яким на момент вступу до школи бракує належної навчальної підготовки;

– гарантування високоякісних освітніх послуг в усіх школах країни;

– надання учням із несприятливими передумовами для навчання додаткових освітніх можливостей, якими батьки, імовірно, не зможуть самостійно їх забезпечити;

– надання додаткової допомоги школам з великою кількістю учнів з несприятливими передумовами для навчання або безпосередньо таким учням у школах.