Екстернат, домашня освіта і педагогічний патронаж – новації від МОН

Міністерство освіти і науки України розробило положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, в якому прописало, як має бути організоване екстернатне, сімейне навчання та педагогічний патронаж. Наразі документ винесений на громадське обговорення – зауваження та пропозиції приймаються до 10 грудня на e-mail: linnik@mon.gov.ua, storchak@mon.gov.ua або  за адресою: МОН, пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135.

Згідно з положенням, навчання за індивідуальною формою організовується у загальноосвітніх школах або інших закладах освіти, при цьому можуть використовуватися дистанційні технології. Педагогічні працівники мають розробити для учня індивідуальний навчальний план на основі освітньої програми. Участь у розробці цього плану  можуть брати батьки дитини, а також фахівці в галузі педагогіки, психології, корекційної освіти.

Екстернат передбачає самостійне засвоєння освітньої програми та проходження річного оцінювання навчальних досягнень, атестації. Підставою для організації такої форми навчання є:

– неможливість відвідувати заняття в закладі освіти з поважних причин (стан здоров’я, проживання  за кордоном (для громадян України), на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, надзвичайні ситуації природного або техногенного характеру, збройний конфлікт тощо);

– незавершена загальна середня освіта та/або відсутність результатів річного оцінювання з окремих предметів;

– здобуття загальної середньої освіти за кордоном (для громадян України);

– наявність статусу біженця або особи, якій надано тимчасовий чи додатковий захист в Україні;

– прискорене опанування змісту навчальних предметів одного або декількох класів.

Сімейна (домашня) форма навчання можлива для осіб, батьки яких виявили бажання організовувати освітній процес самостійно. При цьому батьки несуть відповідальність за те, щоб діти засвоїли програму на рівні не нижче державних стандартів. Для зарахування дитини до школи на домашню форму навчання окрім заяви необхідно надати довідку від служби у справах дітей про те, що ця дитина не є на обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Педагогічний патронаж може бути організований для:

– дітей, які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше 5 осіб);

– осіб з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю;

– дітей, які за станом здоров’я не можуть відвідувати школу.

У випадку педагогічного патронажу навчання дитини може бути організоване у неї вдома або в закладі, де вона проходить лікування. При цьому можливе періодичне включення дитини до класного колективу з метою соціалізації.

Детальніше ознайомитися з проектом положення про індивідуальну форму здобуття освіти можна тут – 1proekt-nakazu-individualna-forma (1).