Переважна більшість українських шкіл ніколи не працювала з учнями, які мають особливі освітні потреби. Втім, інклюзія поступово набуває поширення – у прийдешньому навчальному році в сотнях закладів по всій країні відкриються інклюзивні класи. Методики роботи з «особливими» учнями різняться в залежності від виду порушення, яке має дитина. Однак є й універсальні прийоми, що допоможуть вчителю створити здорову атмосферу в інклюзивному класі.
Свої рекомендації на цю тему виданню «Освіторія» надали тренери курсу «Разом», що готує спеціалістів з інклюзивного навчання: тифлопедагог, кандидат педагогічних наук Наталя Гладких, очільниця ГО «Бачити серцем» Олеся Яскевич та засновниця проекту «ДивоГра», психолог Ганна Усатенко.
- Запорука успіху – командна робота
Для успішної адаптації «особливого» учня в класі окрім вчителя йому має допомагати ціла команда спеціалістів, починаючи з психолога, соцпрацівника та закінчуючи дефектологом. Одні з ключових гравців у цій команді – батьки дитини. Фахівці радять працювати і з батьками решти учнів – ще до початку занять пояснити їм, що таке інклюзивне навчання, розповісти про особливості здоров’я, які має «особливий» учень. І звісно, роботу в класі треба будувати таким чином, щоб цей учень був невід’ємною частиною дитячого колективу.
- Унормування різноманіття
Діти в класі мають знати, що всі люди – різні, і це абсолютно нормально. Щоб учням було легше зрозуміти свого «особливого» однокласника, фахівці радять запропонувати їм відповідну гру. Наприклад, якщо дитина погано бачить, можна зав’язати іншим дітям очі і попросити їх спробувати походити по класу.
- Акцентування уваги на сильних сторонах дитини
У сучасній освітній практиці вважається, що школяр швидше прогресуватиме у тому, що йому добре вдається, ніж у тому, що для нього важко. Будь-яка дитина має певні здібності, робить щось краще за інших – саме на цих здібностях і треба акцентувати увагу.
- Використання комунікативних паспортів
Спеціалісти рекомендують вчителям скористатися ідеєю польських шкіл – запровадити заповнення комунікативних паспортів «особливих» учнів. У такий паспорт вносяться дані про індивідуальність дитини, її інтереси, навички самообслуговування, важливі режимні моменти тощо.
- Практикування скаффолдингу
Поняття «скаффолдинг» означає створення умов для підвищення успішності учня. Сенс у тому, щоб дитина вчилася тому, що їй цікаво, але що вона поки не може зробити самостійно. Звісно, при цьому учню потрібна підтримка – вона може бути вербальною (якісь підбадьорюючі слова), фізичною (робити щось з дитиною разом «рука в руці»), у вигляді підказки, візуального стимулу і т. п. Єдине, чого категорично не можна – так це виконувати завдання замість учня.
- Розробка різнорівневих завдань
Важливо, щоб всім учням було цікаво навчатися, орієнтуватися лише на «особливу» дитину не треба. У цій ситуації якнайкраще підходять різнорівневі завдання, які діти будуть виконувати кожен на своєму рівні в залежності від своїх можливостей, здібностей.
- Візуалізація
Щоб подати матеріал зрозуміло та доступно всім дітям, варто використовувати візуальні образи, піктограми, картинки. Особливо це корисно для учнів, які не розмовляють. Втім, візуалізація – це універсальний спосіб донесення інформації до будь-якої дитини.
Останні коментарі