Нові типові програми для шкіл затверджені Колегією МОН

Дві типові навчальні програми для 1-2 класів звичайних шкіл і двадцять чотири програми для шкіл нацменшин та корінних народів затвердила Колегія Міністерства освіти і науки України 22 лютого. Зараз відомство готує відповідний наказ, після чого документи буде опубліковано на сайті МОН.

Мова йде про типові навчальні програми, розроблені згідно з новим законом «Про освіту» та новим Держстандартом початкової освіти. Вже з вересня цього року за ними почнуть навчатися учні 1-2 класів шкіл державної та комунальної форм власності. Педагогічні ради закладів можуть вибрати одну з двох запропонованих типових програм або розробити на їх основі власні. При цьому власні програми не потребуватимуть окремого затвердження МОН або центральним органом забезпечення якості освіти.

Як написав на своїй сторінці у Facebook член Колегії МОН Сергій Горбачов, без жодних заперечень були затверджені типові освітні програми, створені під керівництвом академіка НАПН Олександри Савченко та директора Львівського обласного ІППО Романа Шияна.

«Розроблені програми мають однаково визначені змістові лінії, бо створювались відповідно до проекту Держстандарту. Різниця між ними полягає у рівні інтеграції освітніх галузей до навчальних предметів. Ще однією відмінністю програм є очікувані результати навчання. За однією програмою їх визначають з розбивкою на 1-й та 2-й клас, за іншою – в кінці циклу (після 2-го класу)», – пояснила Олександра Савченко.

Крім того, майже без зауважень Колегія МОН затвердила 24 програми для шкіл з навчанням мовою корінного народу або національної меншини.

А от обговорення ще 9 освітніх програм було «бурхливим», зазначив Сергій Горбачов. Це, зокрема, програми «Росток», «Інтелект України», «На крилах успіху», «Вальдорфська педагогіка», «Початкова школа: освіта для життя», «Гармонія інтелекту та здоровʹя», «Розвивальне навчання» (два варіанти від різних авторів) та «Світ, в якому я живу». Тож поки вони не рекомендовані до використання у державних і комунальних школах.

«Наскільки я розумію, наразі зазначені програми перебувають у статусі експериментальних – і школи, які за ними працюють, можуть працювати і далі. Але без грифа «Затверджено» від МОН. У мене – і у інших членів Колегії – не було відповідей на ключові запитання. Потрібно більш якісно підготувати подання – і впевнений, що і ОДЖ, і Вальдорфська, і інші цікаві та перспективні програми можуть отримати схвалення… Простіше кажучи, програми наразі не затверджені не тому, що вони «погані», а тому, що їх розробники не підготували якісне подання на розгляд Колегії», – уточнив Сергій Горбачов.