Держава оплачуватиме послуги асистента дитини в школі

Півтора роки тому було схвалено закон, що офіційно дозволив тьюторам супроводжувати дитину з особливими освітніми потребами у школі або садку, однак оплата роботи такого спеціаліста лягала на плечі батьків. З цього року послуги асистента дитини оплачуватимуться з бюджетних коштів – Мінсоцполітики та МОН запускають експеримент з провадження послуги соціального супроводу дітей з інвалідністю під час навчання. Апробація держстандарту супроводу триватиме п’ять місяців – з 17 лютого до 17 червня – та проходитиме у трьох областях України: Вінницькій, Дніпропетровській і Харківській. Загалом до експерименту долучені 19 закладів освіти та соцзахисту населення, а також громадських організацій.

Зараз за рахунок бюджетних коштів оплачується робота асистента вчителя, тобто фахівця, який надає допомогу всім дітям у класі, а не тільки учням з особливими освітніми потребами. Якщо дитина з інвалідністю потребує постійного супроводу в школі, батьки або винаймають для неї персонального асистента – тьютора, або ж самі супроводжують її під час навчання. Тепер сім’ї, що не в змозі оплатити роботу асистента дитини, зможуть звернутися за такою послугою до органів соціального захисту населення.

«Процедура отримання послуги досить проста. Підставою для отримання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання за рахунок бюджетних коштів є рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Батькам чи законним представникам дитини треба отримати висновок Інклюзивно-ресурсного центру та написати заяву на керівника обраного закладу освіти, який самостійно звертається з клопотанням до місцевого органу влади», – пояснює механізм пресслужба Мінсоцполітики.

Коли будуть оцінені потреби дитини, складено індивідуальний навчальний план і укладено договір між керівником надавача послуг та одним із батьків дитини, тьютор розпочне роботу. У школі він буде:

  • допомагати дитині у самообслуговуванні;
  • підтримувати її у спілкуванні і комунікаціях (у т.ч. за допомогою жестової мови);
  • організовувати харчування та пересування закладом;
  • забезпечувати безпеку і спостереження за станом здоров’я (у т.ч. прийом ліків);
  • сприяти проведенню дозвілля;
  • організовувати денний відпочинок;
  • забезпечувати недопущення дискримінаційних і негуманних дій щодо дитини.

Підготовкою асистентів дитини займатимуться обласні центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Термін навчання – 60 академічних годин.

Після апробації проєкт держстандарту супроводу під час інклюзивного навчання буде доопрацьований та впроваджений на всій території України.