Навколо конкурсу підручників для 3 класу НУШ розгорівся скандал

Третьокласники Нової української школи можуть залишитися без продовження підручників, за якими вони навчалися у 1 та 2 класах. Причина – недопущення проєктів цих підручників до другого етапу конкурсного відбору. Вони були відхилені за результатами експертизи, об’єктивність якої викликає сумніви. Саме упередженість і некомпетентність експертів, на думку учасників конкурсу, призвела до того, що переможці попередніх років опинилися поза грою. Наразі щодо результатів експертизи подано апеляції, не виключено, що боротьба за підручники продовжиться у суді.

А експерти хто?

Чинна процедура конкурсного відбору складається з двох етапів. Перший – це експертиза, за результатами якої частина підручників відсіюється, а частина отримує гриф «Рекомендовано МОН». Саме ці підручники потрапляють до другого етапу, де вибір вже здійснюють вчителі. Далі вибір вчителів узагальнюється та формується державне замовлення, тобто перелік шкільних підручників, які друкуються за кошти держбюджету. Про недосконалість цієї процедури неодноразово заявляли освітні фахівці, адже зловживання можливі на обох її етапах, і найбільше нарікань викликає якраз експертиза.

«Національна освітня асоціація іще торік застерігала: чинна процедура експертизи, успадкована від попереднього керівництва МОН, знищить новий шкільний підручник у зародку… Експертиза наразі ніяк не впливає на якість підручника, має заборонний характер, бо експерти ставлять бар’єр, яким відсікають підручники, замість того, щоби вдосконалити його своїми рекомендаціями та пропозиціями. Справді фахових та прискіпливих експертів мало, більшість непідготовлені, некомпетентні та ще й упереджені», – пише у статті для УП.Життя Вікторія Войціцька, голова правління Національної освітньої асоціації.

Згідно з порядком конкурсного відбору підручників, мета експертизи – визначити доцільність  використання того чи іншого підручника в освітньому процесі. Тобто долю кожного підручника вирішує група людей, імена яких задля дотримання конфіденційності зашифровані. А значить, учасники конкурсу не мають змоги впевнитися у їх компетентності та об’єктивності.

«Звичайно, правильно тримати в таємниці імена експертів під час конкурсного відбору, щоб запобігти будь-якому тискові, але чому після проходження експертизи Інститут модернізації змісту освіти не надає експертизи з підписами (принаймні для того, щоб всі могли переконатися, що конфлікт інтересів відсутній)», – питає у своєму блозі на сайті Освіта.ua гендиректор корпорації «Ранок» Віктор Круглов.

Цьогорічний конкурс підручників для 3 класу викликав справжню бурю у сфері шкільного підручникотворення. Адже результати першого етапу алогічні: експертизу не пройшли проєкти підручників тих авторів, які розробили Держстандарт початкової освіти та типові освітні програми НУШ. А також авторів, за чиїми підручниками зараз навчають дітей понад 10 тисяч учителів Нової української школи, зазначає Вікторія Войціцька.

Парадокси експертизи

Висновки експертів здивували багатьох учасників конкурсу та освітніх фахівців.  У деяких випадках бали було відверто занижені, вважає очільниця Національної освітньої асоціації.

«Скажімо, у слові «попередньої» бракує літери «н». Це єдина помилка, яку експерти виловили у тексті на 400 сторінок. Але вага її така, що з проєкту підручника знято бали оцінювання, і він тепер летить мимо школи», – констатує Вікторія Войціцька.

Інший проєкт підручника, за її словами, не добрав балів через те, що на його обкладинці намальовані квіточки. Аргумент експерта – хлопчикам такий елемент може не сподобатися. Ще кілька проєктів підручників експерти розкритикували, бо в них немає словникових слів.

«Може, ще хтось пам’ятає: Батьківщина, ведмідь, вересень, вулиця, герой, диктант… Так-от, у «Новій українській школі» їх уже на заучують «на зубок». Ці списки вилучено з типових освітніх програм. Але експерти про це не знають, бо не орієнтуються у предметі, який оцінюють», – зазначає Вікторія Войціцька.

Оприлюднені на сайти ІМЗО витяги з протоколів засідання конкурсної комісії теж свідчать про те, що виконавці експертизи припускалися помилок, зокрема при підрахуванні балів. Наприклад, члени комісії «Українська мова і література» констатували, що один з експертів взагалі не надав експертних висновків. Інший експерт помилково виставив 72 бали при максимально можливих 69 балах, а його колега неправильно підрахував суму балів, зазначених в експертному висновку та оцінному листі (вказано 47 балів замість 45). Схожі неточності виявили і члени комісії «Інтегрований курс».

«Сьогодні виключно через суб’єктивну думку абстрактних експертів можуть бути знецінені попередні 2 роки навчання в початковій школі, тобто можливість продовжити навчання 25 % учнів країни у 3 класі відповідно до обраної методичної системи. Адже зміна підручника означатиме й зміну методичної системи із зовсім іншою концепцією», – наголошує Віктор Круглов.

Що далі?

З огляду на ситуацію Національна освітня асоціація провела 4 лютого круглий стіл за участі представників МОН, видавців, авторів підручників та освітніх експертів. Працівники міністерства заявили про готовність спільно зі стейкхолдерами змінити процедуру конкурсу підручників, але – вже з наступного циклу, коли будуть відбиратися підручники для 4 класу.

Тимчасом учасники конкурсного відбору підручників для 3 класу, чиї проєкти підручників не пройшли експертизу, чекають на рішення апеляційної комісії.

«Наголошуємо, що триває процедура апеляції, зокрема і щодо наших підручників, – пише на своїй сторінці в фейсбуці видавництво «Літера ЛТД».- Тож, зберігаємо спокій та чекаємо на результати апеляції. Наші підручники якісні, і ми за них поборемося!».

Враховуючи готовність учасників конкурсу шукати правди в суді, Вікторія Войціцька прогнозує, що конкурсний відбір підручників для 3 класу може бути призупинений на невизначений строк. А чим пізніше відбудеться другий етап, тим вищий ризик, що видавництва не встигнуть надрукувати підручники для третьокласників НУШ до початку 2020/2021 навчального року.