Очікувані, але насторожуючі: МОН презентувало результати PISA

Результати України у міжнародному оцінюванні якості освіти PISA-2018 нижчі за показники інших країн-учасниць дослідження. Найгірша ситуація з математикою: 36 % українських підлітків не досягли базового рівня математичної компетентності. Це той мінімум умінь і знань, який повинні мати учні в кінці першого етапу середньої освіти.

У природничо-науковій галузі базового рівня не досягли 26,4 % підлітків, результат з читацької грамотності дещо кращий – 25,9 %.

Дослідження показало, що 15-річні українські учні мають труднощі з обчисленнями вже рівня 5-6 класу, зокрема, де передбачається використання відсоткових співвідношень, простих і десяткових дробів. Лише 5 % підлітків змогли виконати завдання, де потрібно розробити моделі складних ситуацій та працювати з ними, а також показали розвинені вміння міркувати й аргументувати, використовувати символічні представлення ситуацій.

З огляду на це МОН ініціює проголосити 2020/2021 навчальний рік роком математики в Україні.

Щодо  читацької грамотності, то з’ясувалося, що менше 30 % українських учнів можуть впоратися із завданнями, де потрібно інтегрувати зміст частин тексту, щоб визначити основну його ідею й призначення. При цьому менше 4 % підлітків володіють стійкими навичками детального аналізу незнайомого тексту, в роботі з яким необхідно висувати припущення в умовах відсутності очевидної інформації. Також дослідження засвідчило, що дівчата на один рік випереджають хлопців у читанні – ця ситуація типова для всіх країн-учасниць PISA, а не тільки для України.

«Сподіваюся, отримані результати стануть поштовхом для наших вчителів, батьків та суспільства в цілому. Тепер має стати очевидним, що реформа шкільної освіти для України – не забаганка, а об’єктивна потреба», – зазначила очільниця МОН Ганна Новосад.

Результати PISA-2018 дозволяють отримати об’єктивну картину щодо стану української освіти, а також розробити більш ефективні рішення для існуючих проблем. Про це заявила народна депутатка Інна Совсун, яка у 2016 році забезпечила участь України у цьому міжнародному дослідженні.

«Результаті очікувані, але насторожуючі, адже значна частина українських учнів не досягає навіть базового рівня основних компетентностей», – сказала вона.

Совсун нагадала, що наразі триває опрацювання законопроєкту про повну загальну середню освіту, і дані PISA-2018 допоможуть вдосконалити його з урахуванням реальних потреб і проблем. За словами народної депутатки, у документ потрібно вносити не «косметичні» зміни, а кардинально переосмислити систему.

Також Інна Совсун повідомила важливий факт, що засвідчила PISA-2018: в Україні має місце величезний розрив між учнями в соціально-економічному плані. Ті, хто з заможних сімей, навчаються краще, бо мають більше можливостей для розвитку. Дослідження чітко показало, що результат учня залежить не тільки від його талантів – дуже важливе й соціально-економічне становище родини, з якої він походить. За словами народної депутатки, різниця між дітьми, які навчаються у великих містах, і дітьми, які вчаться в селах, становить близько двох років. Тому завдання держави – підвищити середній рівень українського учня.

Нагадаємо, міжнародне оцінювання якості освіти PISA проводиться кожні три роки. У 2018 році Україна вперше взяла участь у цьому дослідженні. Майже шість тисяч українських 15-річних підлітків, які представляли загальноосвітні школи, гімназії, ліцеї, заклади професійно-технічної освіти,  складали 2-годиннний тест із читання, математики й природничо-наукових дисциплін, а також пройшли анкетування.