Українських школярів навчатимуть стресостійкості та співпереживанню

Не тільки рахувати-писати, але й керувати власними емоціями, долати страх і тривогу, розуміти почуття інших – учні в Україні опановуватимуть так звані м’які навички. Щоправда, поки не в усіх школах країни, а тільки в 26 закладах, що пройшли відбір і долучилися до пілотування проєкту СЕЕН (соціально-емоційне та етичне навчання). Про запуск пілоту повідомила на брифінгу в Харкові  міністерка освіти і науки Ганна Новосад. До презентації проєкту долучилися вітчизняні консультанти та закордонні фахівці.

Такої кількості тривожних розладів, панічних атак, спалахів агресії у дітей, як зараз, відома психологиня Світлана Ройз не пам’ятає за всю свою 20-річну практику. Це наслідки травматизації, в якій живе сучасне суспільство, пояснює експертка. Життя змінюється так швидко й непередбачувано, що до цього неможливо підготуватися. Тому дуже важливо, щоб кожна дитина мала надійну внутрішню опору, на яку можна обпертися у мить стресу. Побудувати таку опору дозволяє соціально-емоційне та етичне навчання – СЕЕН.

«У цій програмі є багато знань з травмотерапії, знань щодо роботи мозку. Уявіть, якщо дитина з 1, 2, 3 класу буде знати про те, як виникають емоції, як вона може впливати на свій емоційний стан і при цьому не пригнічувати власні почуття,– це буде робити її більш підготованою до життя і, напевно, більш щасливою, – зазначає Світлана Ройз, наукова консультантка програми апробації СЕЕН. – Для мене ця програма важлива ще й з точки зору профілактики булінгу».

СЕЕН, або СЕН 2.0, – це вдосконалена та доповнена американським Університетом Еморі версія програми СЕН (соціально-емоційного навчання), що понад два десятки років працює в США. Свого часу СЕН разом з іншими науковцями створив психолог, доктор філософії Деніел Ґоулман, який здобув світове визнання завдяки своїй книзі «Емоційний інтелект». Він же консультував розробників СЕЕН, які розвинули його ідеї та додали до програми етичну складову. Ця програма вже використовується у п’ятистах закладах освіти в Америці, Великій Британії, Індії, Швейцарії, Австралії та інших країнах світу.

«Програма передбачає абсолютно практичні навички: концентрування уваги, заспокоєння на рівні тіла, збалансування нервової системи, критичне та системне мислення, співпереживання. У школах, де ця програма вже використовується протягом кількох років, учні застосовують ці навички щодня. Адміністрація та вчителі відзначають, що змінюється атмосфера в класі, у школі – і ці зміни дуже позитивні та вражаючі», – розповідає Брендан Озава де Сільва, PhD, один із розробників СЕЕН.

В Україні партнером програми СЕЕН стало ГО «ЕдКемп Україна», яке впроваджуватиме її за підтримки МОН. Участь у пілоті беруть 26 шкіл з різних регіонів. Представники цих закладів вже пройшли навчання, організоване фахівцями Університету Еморі та вітчизняними консультантами проєкту. Вчителі почнуть працювати з дітьми за методиками СЕЕН з жовтня цього року. Вони можуть робити це як окремим уроком, так й інтегрувати матеріали програми в інші предмети. За результатами пілоту МОН планує поширити СЕЕН і на інші школи.

«Дитина не може почувати себе безпечно, комфортно в середовищі, яке до неї є недружнім. І ця недружність дуже часто в наших школах проявляється через багато речей. Перше – це освітній простір. Друге – це взаємини між вчителем та учнем. Часто в нашій українській школі ці взаємини побудовані на страху і певному домінуванні, і це також не налаштовує до успішного навчання, – констатує очільниця МОН Ганна Новосад. – Такі програми, які пропагують емоційне навчання, вміння дітей розуміти свої емоції, взаємодіяти  з іншими, співпереживати, бути стійкими – це надзвичайно важливий елемент успішної системи шкільної освіти, тому ми, безперечно, це підтримуємо».

«Нас цього не вчать в інститутах, університетах педагогічних. Коли ми випускаємося, ми не знаємо, що таке м’які навички, як їх проваджувати. Суспільство змінюється, а школа відстає від тих суспільних змін, які відбуваються, – зауважує Олександр Даценко, вчитель Олександрійського колегіуму, який є одним з учасників пілоту. – Спочатку вчителям було важко на тренінгах, але ми закінчили навчання натхненними та готовими до роботи!».

Голова ради ГО «ЕдКемп Україна» Олександр Елькін наголошує, що програма СЕЕН дозволяє виховати дітей не тільки стресостійкими та чуйними, але й конкурентоспроможними на ринку праці майбутнього. Адже ТОП-10 навичок, які Всесвітній економічний форум визначив як найнеобхідніші для успішної кар’єри, – це фактично ті ж самі м’які навички: комплексне розв’язання проблем, критичне мислення, креативність, уміння керувати людьми та взаємодіяти з ними, емоційний інтелект, уміння формувати власну думку і приймати рішення, орієнтація на клієнтів, уміння вести переговори, гнучкість розуму.