PISA-2021 в Україні: яким буде нове оцінювання

Україна вже готується до наступного міжнародного дослідження PISA, яке відбудеться у 2021 році. Чим це дослідження відрізнятиметься від попереднього та яка від нього користь, розповіла на семінарі у Харкові національна координаторка проекту PISA в Україні, заступниця директора УЦОЯО Тетяна Вакуленко.

За її інформацією, наступне дослідження буде ще масштабнішим. Учасницями PISA-2018 стали близько вісімдесяти країн світу, у 2021 року їх буде понад дев’яносто. Зокрема, з пострадянських країн до програми PISA долучилися Вірменія та Узбекистан. В Україні у попередньому дослідженні взяли участь трохи більше 6 тисяч учнів, в УЦОЯО розраховують, що наступного разу їх буде 7-8 тисяч.

Провідною галуззю PISA-2021 визначено математику. Плюс додається інноваційна галузь – «Креативне мислення».

Для Україні основною відмінністю стане формат тестування. У 2018 році завдання для нашої країни були на паперових носіях і виконували їх учні також на папері. У 2021 році Україна долучиться до електронного оцінювання. Наразі в УЦОЯО вирішують, як реалізувати це технічно, адже необхідної кількості комп’ютерів в українських закладах освіти немає.

За словами Тетяни Вакуленко, користь PISA у тому, що її результати дозволять оцінити ефективність реформування української системи освіти завдяки порівнянню результатів поточного циклу із наступними.

«Ось кажуть, що у нас погана освіта, але ніяк це не аргументують. Оскільки немає жодних досліджень, які б дозволили обґрунтувати чи, навпаки, спростувати це твердження.  Результати PISA якраз і є тим показником, на підставі якого можна буде робити об’єктивні висновки щодо того, яка в Україні освіта – якісна чи неякісна. І в залежності від цього буде зрозуміло, чи треба щось змінювати і що саме», – пояснює експертка.

Результати українського ЗНО не є показником якості освіти, оскільки ЗНО не призначене для моніторингу якості освіти. Моніторингові дослідження обов’язково передбачають оцінювання широкого контексту. Саме на це і спрямована PISA, адже під час дослідження проводиться не тільки тестування учнів, але й анкетування. Воно дозволяє дослідити різні чинники, що можуть впливати на успішність учнів – статус школи (міська чи сільська), родини (малозабезпечена або заможна) і так далі. Завдяки дослідженню PISA країна, що взяла в ньому участь, отримує звіт, де вказано, які компетентності сформовані в учнів, тобто що вони знають і вміють. Також країна отримує характеристику закладів освіти, що є в її освітній системі (типи шкіл), та порівняння з іншими країнами.

Нагадаємо, результати PISA-2018 будуть оприлюднені наприкінці поточного року.