Вчитель і соцмережі: як уникнути хейту

Публікації, фото та коментарі в соціальних мережах легко можуть спричинити хвилю хейту та відвертого онлайн-цькування. А в разі широкого резонансу ще й призвести до серйозних наслідків – винесення догани на роботі чи навіть звільнення. Тільки цього року було кілька скандалів, пов’язаних із освітянами. Найгучніші – щодо викладачок Національного педагогічного університету імені Драгоманова та Харківської державної академії культури, які публікували в соцмережах антиукраїнські пости та коментарі. І вже хрестоматійною стала історія виховательки дитсадка з Рівненщини, яку завідуюча звільнила через світлини в купальнику, викладені в фейсбуці та інстраграмі.

Тож як учителю побудувати свої стосунки з соцмережами, щоб не стати жертвою хейту? Взагалі не заводити акаунт – не варіант, особливо в умовах карантину та дистанційного навчання. Ба більше: соцмережі можуть спрацювати на користь учителя – підвищити його популярність, розширити аудиторію та коло професійних контактів. Тому краще не відмовлятися від цього інструменту, а мінімізувати ризик виникнення негативної реакції з боку користувачів.  Як це зробити, на що звернути увагу – ми запитали у психологині Юлії Букіної. Далі – її коментар і рекомендації.

Вчитель – взірець для суспільства

Так склалося в нашому соціумі, ще з радянських часів, що є професії, представників яких поважають і наводять як взірець поведінки, зовнішнього вигляду, освіченості. Це вчителі, лікарі,  інженери. Зараз ситуація трохи змінилася, але все одно до вчителя  ставляться як до взірця, прикладу для інших. І відповідно, вимоги до його зовнішності, поведінки, мови та її змісту піддаються дуже прискіпливому вивченню та оцінюванню. Сучасним вчителям варто це пам’ятати, створюючи пости у соцмережах. Яку реакцію може викликати у спільноти той чи інший матеріал? Чи готові ви до цієї реакції та наслідків?  Чи здатні ви протистояти «суспільній» думці учнів,  їх батьків, своїх колег щодо ваших текстів, постів, вражень тощо, яку ви отримаєте в реальному житті?

Розділення соцдіяльності: для себе та загальнодоступне

Вчитель повинен з’ясувати для себе, навіщо йому профіль у соцмережах. Чи буде це відкритий для всіх акаунт, де можна популяризувати свій предмет, науку, організовувати шкільні заходи та події для класу? Якщо так, тоді і контент цього акаунту має бути відповідний – «робочий», вчительський, «безпечний».

Якщо вчитель хоче мати профіль для висвітлення подій особистого життя, що проходить поза школою, то варто на такий акаунт поставити обмеження на кшталт «показувати тільки друзям». І відповідно, додавати туди друзів із позашкільного життя. Сформувавши таким чином коло спілкування, де немає випадкових людей, вчитель отримує майданчик для висловлювань «без купюр» і можливість позбутися тягаря соціальних очікувань та докорів типу «ти ж учитель!».

Пам’ятаємо про наслідки

Усе, що вчитель буде публікувати на широкий загал, може бути використане проти нього. Це золоте правило стосується будь-якого контенту, який ви збираєтеся запостити. Тож перш ніж натиснути кнопку «Опублікувати», ще раз перегляньте текст, картинку чи фото – чи немає тут двозначності, того, що може образити певну групу людей, бути невірно розтлумачене? Якщо сумнівний контент стане вірусним, потім буде дуже важко пояснити, що ви «не те мали на увазі».

Публікуючи пост або коментар на межі фолу, чорний гумор, не забувайте, що це можуть побачити учні, і їх реакція непередбачувана. Те, з чого доросла людина посміється та забуде, дитина може використати як «компромат». Навіть якщо з учнями гарні стосунки, немає жодної  гарантії, що завтра все буде так само. А діти, особливо підлітки, мають дуже мінливі смаки та емоції. І будь-якої хвилини, під впливом вашої «недоречної фрази» чи «несправедливої» оцінки, ваші ж думки, пости можуть бути використані проти вас.

Тож профілактика понад усе – не тільки у сфері здоров’я, але й у відносинах у соціумі теж.

Чи френдитися з учнями?

Часто учні намагаються потоваришувати з улюбленим вчителем. Але якщо у школі це зробити не так просто в межах освітнього процесу, то в соцмережах із їх неформальною обстановкою стати «друзями» дуже легко. Статус друга передбачає більш несерйозне, фамільярне спілкування на рівних, право робити зауваження, залишати будь-які коментарі, жартувати та навіть кепкувати один з одного. І в таких стосунках між учителем та учнем дуже тонка межа, за якою може загубитися авторитет вчителя та повага до нього.

Якщо хейт є

Що робити, коли конфліктна ситуація, попри всю обережність, виникла, і у вас з’явився недоброзичливець у соцмережах?

  1. Ігноруйте провокаційні коментарі, повідомлення тощо. Не включайтесь у дискусії, пояснення та інші взаємодії. Це не зупинить хейтера, а навпаки, підбадьорить. Тому що ви дасте йому те, заради чого все і починалось: сварку, негативні емоції, скандал і головне – увагу.
  2. Видаляйте образливі коментарі, написи, повідомлення та заблокуйте цього користувача. Також на його дії можна поскаржитись адміністрації соцмережі.
  3. Якщо користувач-хейтер перейшов межу, і  він із ваших учнів, то зверніть увагу його батьків на дії своєї дитини. І на можливі наслідки з точки зору закону.