«Право мати вибір». МОН переглядає підходи до спеціальної та інклюзивної освіти

Батьки дітей з ООП мають гарантоване право обирати заклад освіти – звичайна школа (інклюзивний клас) або спеціальна, а також освітню програму, вид і форму навчання дитини. Це право прописано у законах України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», нагадує пресслужба міністерства.

Зараз у МОН розробляють проєкт Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти на 2021-2031 роки, а також переглядають підходи до організації надання спеціальної та інклюзивної освіти. Розвиток останньої у міністерстві називають одним із пріоритетів. Водночас у відомстві констатують, що сьогодні є чутливою тема спеціальної освіти.

«Тут неприйнятні жодні маніпуляції, які часом мають місце. А будь-які адміністративні рішення місцевих органів з цих питань потребують виваженості й орієнтування насамперед на інтереси дітей», – зазначили у МОН.

«Наприклад, Закарпатська область закрила всі заклади такого типу (спеціальні заклади освіти – ред.). Такого не може бути. Батьки здобувачів освіти мають право вибору – вчити дітей у звичайній школі, в інклюзивних класах чи в спеціальній школі, де працюють висококваліфіковані спеціалісти, які спроможні надати дитині високоспеціалізовані освітні послуги. Основа забезпечення якісного навчання для дітей з особливими освітніми потребами – це право мати вибір. Саме така позиція МОН», – наголосив міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Нагадаємо, раніше очільник МОН заявив, що діти з певними нозологіями мають здобувати освіту не в інклюзивних класах загальноосвітніх шкіл, а в спеціальних школах. Ця заява була негативно сприйнята багатьма батьками дітей з ООП та фахівцями.  Зокрема, низка громадських організацій звернулася з відкритим листом до президента України, прем’єр-міністра та голови Верховної Ради щодо сегрегації учнів з інвалідністю.