Як впроваджують інклюзію у школах Харківщини

Вивчати спеціалізовану літературу, співпрацювати з батьками учнів, консультуватися з фахівцями – ось рецепт успішної інклюзії від вчителів Харківської області. Своїми напрацюваннями та ідеями освітяни поділилися з колегами на обласному педагогічному форумі у локації «Інклюзивне середовище – простір саморозвитку».

«Кажуть, перший млинець грудкою, а у мене навпаки», – розповідає про свій досвід роботи в інклюзивному класі Людмила Терехова, вчитель Чугуївського НВК № 6. Три роки тому серед 29 першачків до неї прийшла навчатися дівчинка з ДЦП. Для Людмили це був своєрідний виклик, адже з такими дітьми вона ще не працювала. Втім, спеціалізована література, курси та тісна взаємодія з батьками «особливої» учениці допомогли грамотно організувати навчання та створити  доброзичливу атмосферу в класі. Зараз дівчинка – зірка у своїй школі, а Людмила увійшла до десятки кращих вчителів інклюзивних класів України на конкурсі «Учитель року-2019».

«Я бажаю, щоб у всіх була така перша інклюзія – позитивна, щаслива. Звісно, мені дуже поталанило з дівчинкою – за весь час роботи з нею не було жодних труднощів. Від колег знаю, що буває інакше, і якщо чесно, боюся, що до мене прийде дитина, з якою буде важко. Але я вже готуюся до цього, читаю спеціалізовану літературу, відвідую тренінги – зазначає Людмила Терехова. – Гадаю, що нам, вчителям початкових класів, потрібно вивчати ще й медичну сферу. Я взагалі б запропонувала всім, у кого буде інклюзія в класі, пройти курси медиків, бо там розповідають настільки конкретно! І ще мені дуже сподобався онлайн-курс на платформі EdEra щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами – ось це можна дивитися-не передивитися!».

Колегам вчителька радить обов’язково працювати з батьками учнів. Сама Людмила, набравши першачків, провела серед їх мам і тат онлайн-опитування щодо інклюзії. Це дозволило зрозуміти, чи знають вони щось про неї, як ставляться – позитивно чи негативно. Далі були батьківські збори, на яких вчителька надала роз’яснення та інформацію про інклюзивну освіту. А ще Людмила пропонувала батькам виконати вправи («Знайомство», «Картопля», «За» і «Проти», «Історія з життя»), що допомагають усвідомити унікальність кожної людини, сформувати толерантне ставлення до особливостей інших.

За творчий підхід до інклюзії виступає й Олена Іляшенко, вчитель Біляївського ліцею Первомайського району. У її класі – двоє учнів із затримкою психічного розвитку, яким важко запам’ятовувати цифри та літери, вивчати вірші. Щоб дітям було легше сприймати навчальний матеріал, Олена використовує мнемотехніку. Для кожного предмету вчителька розробила асоціативні ілюстрації із завданнями різного ступню складності. З такими картинками-підказками навчатися простіше та цікавіше всім учням у класі.

А співробітниці Психологічної служби міста Первомайський запропонували колегам ігрові практики, що розвивають людяність і доброту, дозволяють побудувати у дитячому колективі здорові взаємовідносини. Це важливо для профілактики булінгу, адже діти з особливостями розвитку – у групі ризику, через беззахисність вони частіше стають жертвами цькування.

Вчителям інклюзивних класів точно стане у нагоді серія інклюзивної літератури, яка була презентована на обласному педагогічному форумі. Серед запропонованих книжок – навчально-методичні посібники, порадники та цікаві історії про дітей з різними розладами. Їх можна використовувати як для самоосвіти, так і для роз’яснювальної роботи з учнями і батьками.

Ще один вкрай важливий ресурс для педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, – це інклюзивно-ресурсні центри. Саме їх фахівці дають рекомендації, як краще організувати навчання такої дитини, проводять корекційні заняття, а також за потреби консультують вчителів. На сьогодні в Харківській області працює 29 ІРЦ і планується  відкриття ще 6 подібних центрів.