У Харкові школярі популяризують жестову мову

Жестову мову – в маси! Учні спеціального навчально-виховного комплексу для глухих дітей власноруч виготовляють інтерактивні дактильні абетки і встановлюють їх у закладах освіти, на дитячих майданчиках Харкова. В такий спосіб школярі прагнуть заохотити людей, які чують, вивчати мову жестів і спілкуватися з тими, хто позбавлений слуху.

«Іноземці» у власній країні

«Ми хочемо, щоб нас розуміли у громадських місцях – у магазинах, лікарнях, аптеках, кафе і тому подібне. Бо якщо поруч немає того, хто чує та володіє мовою жестів, пояснити щось іншим людям дуже важко», – каже дев’ятикласник Володимир Чарушин, який вчиться у Харківському спеціальному навчально-виховному комплексі. Він народився абсолютно здоровою дитиною, але в чотири роки повністю втратив слух внаслідок важкого отруєння у дитячому садочку. Це стало шоком для Вовиної сім’ї, та з часом рідні опанували жестову мову і навчилися по-новому комунікувати з хлопцем. Коли Вова вдома або в школі, проблем зі спілкуванням у нього немає. Однак варто хлопцю вийти на вулицю, і він відчуває себе іноземцем у власній країні.

«Мова жестів – це для людей, які чують, та ж іноземна мова. Коли ми виїжджаємо за кордон і не знаємо місцевої мови, то потребуємо послуг перекладача. Те ж саме відбувається з цими дітьми. Вони такі ж люди, як і ми з вами, але у них є своя мова – мова жестів. І діти прагнуть, щоб вона стала популярною, як англійська», – зазначає Галина Кукліна, заступник директора з навчальної роботи Харківського спеціального НВК.

Активно діяти школярі почали завдяки програмі підтримки молодіжних проектів Upshift Україна. Троє учнів НВК – Володимир Чарушин, Федір Стаднік і Марія Шаталова – об’єдналися у команду та розробили власний план з популяризації жестової мови. Так народився проект «Почути серцем».

Абетка – перший крок до порозуміння

Знайомство з будь-якою мовою починається з алфавіту. Але як зацікавити людей вивчити пальцеву абетку? Команда «Почути серцем» вирішила зробити це через гру – і придумала інтерактивний будиночок-алфавіт з кубиками, що обертаються. Поряд з українськими літерами та малюнками на гранях зображені дактилеми – знаки, що позначають літери пальцевої абетки. Конструкція повністю дерев’яна, а знаки нанесені на кубики шляхом випалювання. Кожен будиночок-абетка від початку й до кінця створений дитячими руками.

«Робили самі діти, учні нашого закладу для глухих. Вони долучали до створення дактильної абетки ще й дітей, які чують: проводили майстер-класи з випалювання у нашій школі та в культурному центрі «Бейт Дан», всі охочі долучилися до цього, – розповідає Галина Кукліна. – Деревину та інші матеріали було закуплено на грантові кошти – велика подяка програмі  Upshift Україна, Фонду «Професійний розвиток Харкова», ЮНІСЕФ, ЄС,  тому що без них ці ідеї, мрії діти б не втілили».

Із запланованих десяти дактильних абеток наразі  виготовлено три. Дві з них було подаровано освітнім закладам – Харківському педагогічному університету імені Сковороди та культурному центру «Бейт Дан», а третю встановили на дитячому майданчику в екопарку Фельдмана. Також команда «Почути серцем» має намір розмістити такі абетки в парку імені Горького та інших відвідуваних місцях Харкова.

Крига зрушила

Окрім виготовлення дактильних будиночків-абеток школярі записують та викладають в Інтернет відеоуроки жестовоï мови. Вони доступні будь-кому на сторінці проекту «Почути серцем» в  Facebook. У планах на майбутнє – розробка повноцінного курсу з вивчення жестової мови. Діти дуже пишаються, що стали ініціаторами такого проекту, і радіють кожному слову, «сказаному» їм за допомогою пальцевих знаків.

«Нещодавно я шукала собі сукню для випускного, і було дуже-дуже приємно, коли на базарі  продавчиня, яка чує, допомогла мені підібрати вбрання та подякувала за покупку мовою жестів», – з гордістю розповідає Марія Шаталова, учениця 10 класу Харківського спеціального НВК.

«А мені сказали «дякую» жестами в супермаркеті!», – радіє Володимир Чарушин.

Ці діти знають напевно: щастя – це коли тебе розуміють.