Фінансова автономія шкіл: досвід Черкас

У 2010-2011 роках усі черкаські школи отримали фінансову автономію. У вільне фінансове плавання заклади пустилися у добровільно-примусовому порядку – відповідне рішення прийняла міська влада. Що з цього вийшло, розповіла на круглому столі в Харкові представниця Коаліції «ОГО-Черкаси» Леся Валяєва.

Поштовхом до впровадження фінансової автономії у школах стало розпорядження Кабміну № 1007-р, яке дозволило бюджетним закладам відкривати в органах Держказначейства власні рахунки і вести бухгалтерський облік. На сьогодні кожна черкаська школа має бухгалтерію та кілька рахунків: загальний, спеціальний і рахунок за дорученням або благодійний батьківський фонд. Заклади самостійно формують свій бюджет, який обов’язково обговорюється на щорічних загальних зборах з представниками шкільної ради.

«Зазвичай у бюджет закладаються якісь масштабні цілі, наприклад, утеплення фасаду або заміна вікон. Це рішення не приймається самостійно директором, а обговорюється на загальних зборах. Вже потім задача директора, бухгалтерії – в рамках наявного фінансування розрахувати ці видатки так, щоб реалізувати те, що запланували, – наголошує Леся Валяєва. – При цьому міський департамент освіти не втручається у фінансові справи школи, він на сьогодні навіть не має права здійснювати перевірки, це компетенція Держаудитслужби».

Першим в Черкасах закладом освіти, який наважився запровадити фінансову автономію, була Черкаська гімназія № 9 імені О. М. Луценка. У 2010 році гімназія відкрила власний спецрахунок, затвердила новий статут і почала активно залучати додаткові кошти для розвитку. Зокрема, заклад постійно бере участь у міських і всеукраїнських конкурсах, подає заявки на гранти та навіть надає платні послуги. Це передусім підготовка учнів до ЗНО, репетиторство з різних предметів – завдяки фінансовій автономії гімназія може заробляти на цьому абсолютно легально та прозоро. Звіт про надходження цих коштів є у вільному доступі на сайті закладу.

За майже дев’ять років Черкаській гімназії № 9 вдалося здійснити маленьке економічне диво та зазнати кардинальних змін. Приміщення закладу було капітально відремонтоване, фасад утеплений, вікна замінені на енергозберігаючі, а туалети перебудовані з урахуванням потреб учнів з інвалідністю. Змінилася не лише форма, але й зміст: у гімназії запроваджено модульно-розвивальне, профільне та навіть роздільне навчання – тут є класи кадетів і паняночок. Однак  далеко не всі школи міста змогли скористатися перевагами фінансової автономії, констатує Леся Валяєва.  За оцінками експертки, такий суттєвий ривок, як дев’ята гімназія, зробила приблизно третина закладів.

«Більшість шкіл, які перейшли у 2010-2011 році на автономію, на жаль, залишилися приблизно на тому ж рівні, що й були. Хоча передумови в усіх фактично були ідентичні. Це говорить про те, що дуже важливою є фаховість керівництва школи. Директор повинен бути менеджером, а його команда, адміністрація має дивитися з ним в одному напрямку. Наразі з понад сорока шкіл у Черкасах зробили капітальні ремонти, перебудували фасади десь 30 % закладів. Однак треба враховувати, що пріоритети в усіх були різні», – каже Леся Валяєва.

Також громадська активістка розповіла про своєрідний експеримент влади Черкас, покликаний зупинити збір коштів з батьків у школах і садочках. Зокрема, було вирішено щомісяця виділяти закладам з міського бюджету певну суму на кожну дитину. У 2016 році ця сума складала 300 грн, у 2017-му – 220 грн, у 2018-му – 203 грн. Та експеримент не приніс бажаного результату.

«Така практика виявилася неефективною, бо кошти надходять на загальний рахунок, покупка з якого не повинна перевищувати 6 тисяч гривень. Але якщо школі потрібно замінити двері чи придбати комп’ютер, то цими коштами вона не може скористатися, бо все це коштує дорожче 6 тисяч. Краще виділяти кошти на спецрахунок для оплати конкретних ремонтних робіт чи придбання певних товарів, – вважає Леся Валяєва. – А в дитячих садочках ця практика взагалі мала негативні наслідки. На жаль, садочки не мають автономії, тому всі закупівлі здійснюються через бухгалтерію департаменту освіти та «Прозорро». І от поки тривала процедура закупівлі, дітям не було чим попи витирати і руки мити, бо ці кошти були призначені саме для придбання побутової хімії, засобів гігієни».

Новий закон «Про освіту», що набрав чинності у вересні 2017 року, дає школам широкі можливості щодо автономії, в тому числі фінансової. Експертка радить керівникам закладів не нехтувати цими можливостями та запрошує  до Черкас – вивчати досвід дев’ятої гімназії.